,

Zo houd jij je aan je goede voornemens!

We hebben allemaal nieuwjaarsvoornemens gehad die we niet konden vol houden. In deze blog leer ik je op basis van wetenschappelijk bewezen methodieken hoe jij in het nieuwe jaar je doelen gaat bereiken.

Voor deze blog heb ik weer onderzoek gedaan om te kijken wat nu echt werkt om je aan je nieuwjaarsvoornemens te houden. Ik kwam uit bij een interessant boek geschreven door psycholoog Jeremy Dean die uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar het vormen en verbreken van gewoontes.

Hoe zit het nou met de 21-dagen theorie?

We kennen allemaal wel de 21-dagen theorie. Het zou 21 dagen duren om een slechte gewoonte te verbreken. Ik ga jullie nu uit de droom helpen. Deze theorie is nooit bewezen. 21 Dagen niet toegeven aan je gewoonte zal er niet voor zorgen dat de gewoonte verdwijnt. De 21 dagen theorie lijkt te zijn blijven hangen van een chirurg die constateerde dat zijn patiënten 21 dagen na een amputatie gewend raakten aan deze grote verandering van het lichaam. Het is dus een beetje gek dat we hierna op allerlei andere gebieden zijn gaan zeggen dat er 21 dagen nodig zijn om een verandering plaats te laten vinden.

Onderzoek laat zien dat het per gewoonte verschilt hoeveel dagen het duurt om de gewoonte te verbreken. Gemiddeld zou het 66 dagen duren. Maar er kunnen zo 20 dagen verschil in zitten of je probeert te iedere dag 100 sit ups te doen of wanneer je probeert iedere dag een stuk fruit te gaan eten.

Wat werkt dan wel?

Een gewoonte is iets wat je doet zonder erbij na te denken. Het is gewoon onderdeel van je dagelijkse routine.

Je gaat vaak al zonder erover na te denken de mist in en je houdt je voornemen niet vol. De truc is dus om zo lang je gedrag te veranderen tot je er niet meer over denkt en de nieuwe gewoonte is gevormd. Probeer dus een nieuwe gewoonte te creëren.

Tip 1 – Vaste Patronen

Het menselijk brein houdt van vaste patronen. Een aantal dingen op dezelfde volgorde doen op een dag is hier een voorbeeld van. Ieder mens doet dit. Dezelfde acties dagelijks achter elkaar tijdens het ochtend ritueel is hier een voorbeeld van. Wil jij meer fruit eten? Zorg er dan voor dat je iedere dag op hetzelfde moment in je dagroutine een fruitmoment zit. Jij hebt iedere dag vast een aantal acties die je op dezelfde volgorde doet waar jij dit stuk fruit eten tussen kan plaatsen. Voor je het weet is het een vast onderdeel van je dagroutine. Het is namelijk makkelijker om de nieuwe gewoonte te plakken aan een vaste gewoonte.

Tip 2 – Omgevingsfactoren

Een andere truc is om de omgeving te veranderen. Je omgeving is van grote invloed op gewoontes. Wil je gezonder eten en eet je nu vaak ongezond? Automatisch gedrag is vaak in je brein gekoppeld aan omgevingsfactoren. Dit is net als met de wereldberoemde Pavlov proef, waar de hond al zin krijgt in eten als hij een belletje hoort, omdat hij altijd te eten krijgt wanneer een belletje rinkelt.

Eet jij gewoonlijk veel snacks aan je bureau op je werk en wil je graag hiermee stoppen. Onbewust kan het zo zijn dat het uitzicht van de plek vanuit je bureaustoel, zonder dat je het weet, gekoppeld is aan die chocoladereep die je aan je bureau eet. Dit leidt er dan toe dat jij zin krijgt in chocolade zodra jij op die plek gaat zitten. Zet je bureau dus aan de andere kant van de kamer als je wil stoppen met snacken aan je bureau. Je nieuwe uitzicht kun je dan koppelen aan geen chocolade eten waardoor je dit voornemen makkelijker vol kunt houden.

Hopelijk gaat het je nu lukken om je aan je nieuwjaarsvoornemen te houden! Een gelukkig nieuwjaar.

Wil je liever dat ik je deze tips zelf uitleg kijk dan snel de video op mijn YouTube kanaal!

Heb jij last van psychische problemen? Raadpleeg dan altijd je huisarts.

,

Hoe kom ik de feestdagen door?

Omdat de feestdagen er weer aan komen en niet iedereen van kerst en houdt heb ik vandaag een speciale kerst blog voor alle kersthaters. Heb je geen zin om te lezen kijk dan snel naar de video op mijn YouTube kanaal.

Omdat ik zelf niet van kerst houd heb ik wetenschappelijke onderzoeken bestudeerd om te onderzoeken wat nu echt werkt om de feestdagen vrolijk door te komen.

Kerst en Oud en Nieuw leiden niet tot meer depressies

De eerste conclusie die ik kon trekken naar aanleiding van deze onderzoeken is misschien een geruststelling. Want ondanks dat mensen tegen de feestdagen op zien blijkt dat mensen in de praktijk helemaal niet meer depressief en somber zijn tijdens kerst en oud en nieuw.

Nu hoor ik je denken, hoe komt dat dan? De meest waarschijnlijke verklaring is dat mensen zich mentaal voorbereiden op de feestdagen en hierdoor zichzelf hebben kunnen behoeden voor depressie en somberheid.

Omdat ik ook jou wil behouden voor somberheid en depressie tijdens kerst en oud en nieuw heb ik vandaag drie tips over hoe jij de feestdagen door kunt komen.

Tip 1 – Vrijwilligerswerk

Zie jij tegen de feestdagen op doordat je niet goed weet met wie deze dagen door moet brengen en voel jij je eenzaam dan heeft de wetenschap deze tip voor je. Onderzoek wijst uit dat jij je beter gaat voelen wanneer je andere mensen helpt die het minder goed hebben dan jij. Je kunt bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen in een bejaardentehuis of een daklozen opvang tijdens de kerst. Zo doe je iets goeds voor een ander en zorg je ervoor dat je jezelf beter gaat voelen.

Tip 2 – Op tijd opstaan

De tweede tip die ik wil geven is; slaap tijdens de feestdagen niet te lang uit. Ondanks dat het heerlijk is om uren in bed te blijven liggen leidt dit niet altijd tot vrolijkheid gedurende de dag. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat uitslapen de kans op depressie en somberheid kan vergroten. Vroeg opstaan kan dus even pittig zijn, maar ervoor zorgen dat jij je gedurende de dag beter voelt.

Tip 3 – Daglicht

Tijdens de kerstdagen blijven veel mensen binnen zitten om bijvoorbeeld kerstfilms te kijken en spelletjes te doen. Dit kan natuurlijk heel gezellig zijn maar met het oog op het tegengaan van somberheid is dit niet slim. Dagenlang binnen zitten en weinig fysieke activiteiten is niet helpend om somberheid en depressies tegen te gaan. Voldoende daglicht is nodig om ervoor te zorgen dat jouw brein stofjes aanmaakt om je lekker in je vel te voelen. Zorg er dus voor dat je ook tijdens de feestdagen voldoende buiten komt. Wil je er nog een schepje bovenop doen? Ga dan lekker sporten, ook dit zorgt ervoor dat je brein stofjes aanmaakt waardoor jij je beter gaat voelen.

Hopelijk kom jij met deze tips nu de feestdagen door. Ik wens jullie een fijne kerst en en gelukkig nieuwjaar! Wil jij weten hoe jij je aan je nieuwjaarsvoornemens kunt houden? Lees dan snel de blog over nieuwjaarsvoornemens of kijk de video.

Heb jij last van psychische problemen? Raadpleeg dan altijd je huisarts.