,

Psycholoog Najla onderzoekt – Liefde & Daten

Wetenschappers zijn al vele jaren gefascineerd door de liefde. Er zijn dan ook vele onderzoeken gedaan naar Liefde, Daten en Aantrekkingskracht.

Speciaal voor Valentijn heb ik de uitkomsten van vijf van deze onderzoeken op een rijtje gezet.

Klein maar fijn?

In mijn omgeving hoor ik vaak dingen als “Hij is heel leuk, jammer dat hij te klein is.” Wie actief is op Tinder heeft vast gemerkt dat lengte zowel door mannen als vrouwen vermeld wordt in hun profielen. Soms met een kleine kanttekening als “omdat het blijkbaar zo belangrijk is hier, 187cm”. Een vriendin bekende eens dat ze ondanks de knappe kop en de leuke intro tóch naar links swipte wanneer de man in kwestie kleiner was dan gewenst. Zodra ze een match had, met iemand waarbij later op date bleek, dat hij toch niet de ideale lengte had, was dat geen probleem omdat hij toch wel heel leuk bleek. Maar als diezelfde man wél zijn lengte in zijn profiel vermeld had, zou ze zeker niet naar rechts geswiped hebben. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat lichaamslengte inderdaad een rol speelt bij aantrekkingskracht en partnerkeus. Vrouwen voelen zich sneller aangetrokken tot een man die even groot of langer is dan zij zelf. Bij mannen speelt de lengte van de vrouw een minder grote rol in aantrekkingskracht dan bij vrouwen. Wel voelen zij zich sneller aangetrokken tot een vrouw die kleiner is of net zo groot als zij zelf.

Beauty or Brains?

Wanneer vrouwen dromen over de prins op het witte paard passeren diverse specifieke uiterlijke kenmerken de revue. Van golvend halflang donker haar, blauwgrijze kijkers, brede kaken, tot aan een imposant postuur.  Echter laat wetenschappelijk onderzoek zien dat juist mannen een grotere focus hebben op uiterlijk dan op persoonlijke kenmerken wanneer zij op zoek gaan naar hun partner. Bij vrouwen is dit het omgekeerde. Zij zien de persoonlijkheid meer als prioriteit wanneer zij op zoek gaan naar hun toekomstige partner.

Blind(e) date

“Zou jij een relatie beginnen met een blinde man?” Vroeg ik tijdens een film over een blinde jongeman aan mijn vriendin. Verblind door zijn schoonheid antwoordde ze; “Ja, met hem zeker, ook met iemand die in een rolstoel zit eigenlijk.”  Ik vroeg me hierna af, word je van nature minder snel verliefd op iemand met een fysieke beperking/handicap? Het eerste onderzoek dat ik vond is in 2006 gedaan bij studenten. Hier zochten de onderzoekers uit of een lichamelijk handicap van invloed is op de mate van aantrekkelijkheid op het andere geslacht. Dit onderzoek wees uit dat een lichamelijke handicap niet van invloed is op de mate van aantrekkelijkheid op het gebied van liefde. Later onderzoek wees (helaas) toch uit dat mensen toch een fysiek volledig gezond persoon verkiezen ten opzichte van een persoon met een fysieke handicap.

I ain’t saying she a golddigger..

De term “golddigger” oftewel goudhaantje suggereert dat een persoon zijn/haar partner enkel om diens gevulde portemonnee heeft gekozen. Zodra we een mooie jonge vrouw met een rijke man zien, die driemaal haar leeftijd is, schreeuwen we “golddigger” in ons hoofd. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt echter dat we gemiddeld allemaal een beetje een golddigger zijn. Zowel vrouwen als mannen voelen zich sneller aangetrokken tot iemand wanneer die de potentie heeft om veel geld te verdienen of al veel geld heeft. Ander onderzoek laat zien dat dit alleen het geval is wanneer ze de persoon in kwestie ook waarderen om zijn of haar persoonlijkheidskenmerken.

Vandaag is rood

Deze tip is voor de vrouwen onder ons. Ga je binnenkort een avondje uit en ben je stiekem ook op zoek naar de man van je dromen? Trek dan vooral iets roods aan. Wanneer een vrouw de kleur rood draagt zal een man zich sneller (lichamelijk) aangetrokken tot haar voelen.  Zelf hebben mannen niet door dat ze extra geprikkeld worden door de kleur rood. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat mannen tijdens een date zelfs dichter tegen de vrouw aan gaan zitten wanneer ze een rood shirt draagt ten opzichte van wanneer ze een blauw shirt draagt. Helaas betekent dit niet automatisch dat wanneer je als vrouw de kleur rood draagt, dit ertoe zal leiden dat een man je aardiger, liever en intelligenter vindt.

Deze blog is geschreven in samenwerking met Esin Guzelbaba.

 

,

Slaapproblemen – Wanneer schaapjes tellen niet meer helpt.

We weten allemaal hoe je je voelt wanneer je een nacht niet slaapt. De dag erna ben je moe en dit leidt ertoe dat je moeite hebt met concentreren, logisch nadenken en het behouden van overzicht. Wanneer je slaapt is je brein nog actief en wakker. Je brein zorgt ervoor dat herinneringen goed worden opgeslagen, zorgt ervoor dat je lichaam zichzelf herstelt en ga zo maar door.

Slaapproblemen kunnen er verschillend uitzien. Het kan zijn dat je te kort slaapt. Er zijn mensen die moeite hebben met in slaap vallen. Anderen worden ongewenst vroeg wakker. De kwantiteit van slaap is dan onvoldoende. Ook kan de kwaliteit van slaap een probleem zijn door bijvoorbeeld nachtmerries of doordat je gedurende de nacht regelmatig wakker wordt.

Situationeel – Fysiek – Psychologisch

Er zijn verschillende factoren die slaapproblemen kunnen veroorzaken. De problemen kunnen situationeel, fysiek en psychologisch van aard zijn. Ook zie je vaak dat er meerdere factoren spelen.

Situationeel

Een voorbeeld van een slaapprobleem dat een situationele oorzaak heeft is een onverwachte veranderingen in het weer. Onderzoek laat zien dat mensen bij plotselinge weersveranderingen minder goed slapen.

Een andere, voor de hand liggende, situationele oorzaak is het slapen in een omgeving die niet ondersteunend is voor een goede nachtrust. Zo heb ik ooit een nachtbus geboekt naar Berlijn. Het gebrek aan beenruimte en de niet zo frisse geur van de meneer naast mij zorgde ervoor dat ik niet in slaap kon komen. Dit waren situationele oorzaken die ervoor zorgden dat ik die nacht niet in slaap kwam.

Fysiek

Slaapproblemen kunnen ook fysiek zijn. Een verandering in de hormoonhuishouding kan bijvoorbeeld een oorzaak zijn. Zo zie je dat vrouwen die ongesteld, zwanger of in de overgang zijn vaker slaapproblemen hebben.

De inname van cafeïne kan ook leidden tot slaapproblemen. Dit is dan ook een fysieke oorzaak. Veel mensen denken dat het drinken van koffie, thee of andere dranken die cafeïne bevatten in de ochtend niet leidt tot slaapproblemen in de nacht en avond. Dit blijkt niet het geval. Ook wanneer je in de avond deze dranken niet meer tot je neemt kan de cafeïne tot slaapproblemen leiden. Veel mensen weten ook niet dat er in chocolade cafeïne zit.

Psychologisch

Een depressie is een bijvoorbeeld van een psychologische oorzaak van een slaapprobleem. Mensen met een depressie worden vaak ongewenst vroeg wakker. Ingewikkeld is dat langdurige slaapproblemen kunnen leiden tot een depressie. Een langdurige slaapprobleem heeft vaak een negatieve invloed op je stemming en vergroot zelfs de kans op suïcide.

Een ander veel gehoorde psychologische oorzaak van slaapproblemen is de angst om niet te kunnen slapen. Mensen die slaapproblemen hebben maken zich vaak al voor het slapengaan druk om het niet kunnen slapen. Hierdoor vallen ze weer niet in slaap. Dit wordt dan een terugkerend patroon.

Gelukkig is er veel onderzoek gedaan naar slaapproblemen. Wetenschappers hebben een enorme lijst van dingen die jij kunt proberen om ervoor te zorgen dat jij voortaan beter doorslaapt.

Tip 1

Ons lichaam maakt een stofje aan waardoor je moe wordt, Melatonine. Melatonine wordt aangemaakt wanneer je in een donkere omgeving bent. Hierdoor word je in de avond moe wanneer het donker wordt. Er is tien keer zo veel melatonine aanwezig in je lichaam wanneer je slaapt dan wanneer je wakker bent!

Veel mensen kijken tv, gebruiken hun telefoon of gamen voor het slapen gaan. Het licht van deze devices kan ervoor zorgen dat er minder melatonine aangemaakt wordt. Je interne biologische klok denkt door het licht dat op je wordt gestraald door de devices, dat het nog overdag is. Zorg ervoor dat het licht in de kamer voor je wilt gaan slapen gedempt is. Ga niet te dicht bij je computerscherm zitten. Zet de lichtsterkte van je telefoon- en computerscherm zo laag mogelijk wanneer je hem gebruikt.

Tip 2

Eerder heb ik het al gehad over de invloed van cafeïne op je nachtrust. Ook is het belangrijk geen nachtmutsje, oftewel alcohol, te drinken voor het slapengaan. Alcohol zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt maar het zorgt er helaas ook voor dat de kwaliteit van de slaap achteruit gaat. Ook is het goed om bewust te zijn van je voeding voor het slapengaan. Ik gaf het al aan, de cafeïne in chocolade is van invloed op je nachtrust. Een zware maaltijd vlak voor het slapengaan kan ook leiden tot slaapproblemen. Je lichaam is dan druk met het verteringsproces en komt hierdoor moeilijk tot slaap toe.

Tip 3

Je bed is om te slapen. In de video over nieuwjaarsvoornemens hebben we het gehad over de invloed van je omgeving op je handelen. Wanneer jij in je bed tv kijkt, belt, huiswerk maakt en ga zo maar door, dan associeert jouw brein je bed niet meer met slaap. Wanneer jij je bed weer primair voor slapen gaat gebruiken, zal jouw brein “je bed” gaan associeren met “slaap”. Je zult dan sneller moe worden en in slaap vallen wanneer je in bed gaat liggen. Wanneer je niet in slaap kan vallen of te vroeg wakker wordt en je merkt dat je lang in bed ligt zonder te slapen, sta dan ook op en verlaat de slaapkamer en probeer het later opnieuw. Zo krijg je niet de associatie tussen “wakker zijn” en je “bed”.

Tip 4

Deze tip is echt voor mensen met ernstige slaapproblemen. Wanneer je deze tip uit gaat voeren adviseer ik je dat te doen onder toezicht van je huisarts of een andere medicus.

Deze tip heeft net als de vorige tip te maken met de associatie tussen “je bed” en “slaap”. Je gaat jezelf dwingen om in slaap te zijn wanneer je in bed bent en de associatie maken tussen “slaap” en “je bed”. Hierdoor zul je sneller automatisch in slaap vallen wanneer je in bed gaat liggen. Ga pas heel laat slapen, wanneer je volledig uitgeput bent en zeker weet dat je in slaap gaat vallen wanneer je in bed gaat liggen. Laten we zeggen dat dit om drie uur s’nachts is. Sta de volgende ochtend op de gebruikelijke tijd op. Ga dan iedere avond 15 minuutjes eerder slapen (bijvoorbeeld volgende nacht 02:45 hr.) en sta op dezelfde tijd op. Stop met de 15 minuten vervroegen tot je op de tijd bent waarop je graag zou willen gaan slapen.

Wat je dan doet is ervoor zorgen dat je zo uitgeput bent wanneer je naar bed gaat dat je wel in slaap gaat vallen wanneer je naar bed gaat. We leggen opnieuw de associatie tussen “je bed” en “slaap”. Het is dus belangrijk dat je uitgeput bent op de tijd die je uitkiest om de eerste keer te gaan slapen. Wanneer je dan alsnog in bed niet in slaap valt, sta dan op en ga pas naar bed wanneer je zeker weet dat je in bed in slaap valt.

Hou ook rekening met wat je doet in de periode dat je deze techniek gaat uitproberen. Doordat je kort slaapt de eerste nachten kan het van invloed zijn op zaken als je rijvaardigheid en je functioneren op het werk. Ik adviseer dan ook nogmaals om deze techniek te laten toezien door bijvoorbeeld je huisarts of een andere medicus.

Tip 5

Ga lekker in bad voor het slapen gaan. Badderen zorgt ervoor dat je ontspant en dit leidt tot een goede nachtrust.

Tip 6

Een massage zorgt ervoor dat je spieren ontspannen. Ook zorgt er een massage er vaak voor dat je je rustiger voelt. Een massage voor het slapen gaan kan ervoor zorgen dat je makkelijker in slaap valt. Heb je een partner? Vraag deze dan om een massage voor het slapen gaan!

Tip 7

Heb jij last van slaapproblemen door een jetlag. Lichttherapie kan helpen om je dag- en nachtritme weer op orde te brengen. Kijk hier mijn video over lichttherapie.

Ben jij benieuwd wat hoogleraar klinische psychologie dr. Pim Cuijpers van mijn video over slaapproblemen vindt? Kijk dan snel deze video gemaakt door de Volkskrant.

 

,

Een fantasievriendje! Is dat wel helemaal normaal?

Mieslook

Toen ik klein was had ik een fantasievriendje. Zijn naam was Mieslook. Hij had een bruine huid en hij kon vliegen. Jarenlang ben ik geplaagd door mijn familie om het fantasievriendje dat ik als kind had. Ik wilde graag weten of het wel helemaal normaal was dat ik een fantasievriendje had. Tijdens mijn studie psychologie heb ik als onderwerp van mijn bachelorscriptie onderzocht waarom kinderen fantasievriendjes ontwikkelen en wat dat over ze zegt.

Fantasie

Kinderen staan bekend om hun uitgebreide fantasie. Iedereen kent het beeld van een kind in een kartonnen doos dat doet alsof hij de kapitein is van een groot schip. Ook zijn er kinderen die er fantasievriendjes op na houden. Een wereldberoemd voorbeeld hiervan zijn de verhalen van Winnie de Poeh. Winnie de Poeh is gebaseerd op de fantasievriend van de zoon van de schrijver van deze verhalen en boeken.

Vaak maken ouders zich zorgen wanneer zij erachter komen dat hun kind een fantasievriendje heeft ontwikkeld. Vele verhalen bestaan over mensen met psychiatrische problematiek die een fantasievriendje ontwikkelen. Een voorbeeld hiervan is de film Drop dead Fred waarin een vrouw tot in haar volwassen leven wordt beïnvloed door wat haar fantasievriendje haar ingeeft.

Onzichtbare mensjes die niet bestaan?

Fantasievriendjes zijn niet alleen onzichtbare mensjes die niet echt bestaan. Wanneer kinderen menselijke eigenschappen aan een knuffel of voorwerp toeschrijven en hier mee spelen wordt ook gesproken van een fantasievriendje. Ook wanneer je in een dagboek naar een denkbeeldig persoon schrijft kun je spreken van een fantasievriend. In een onderzoek naar fantasievriendjes bleek dat meer dan 50% van de kinderen een fantasievriendje heeft. Ik was met Mieslook dus lang niet de enige met een fantasievriendje!

Toen Mieslook voor het eerst in mijn leven kwam was ik vier jaar. De gemiddelde leeftijd waarop kinderen voor het eerst een fantasievriendje ontwikkelen is 5.5 jaar maar ook voor deze leeftijd bestaat er de mogelijkheid dat kinderen fantasievriendjes ontwikkelen.

Samen spelen in je eentje

Ik ben de jongste uit een gezin van drie kinderen. Ik scheelde een aantal jaar met mijn zussen. Hierdoor sloten onze interesses in spel niet altijd met elkaar aan. Dit is kenmerkend voor kinderen die fantasievriendjes ontwikkelen. Je ziet dat kinderen die enig kind zijn vaak een fantasievriendje ontwikkelen zodat ze iemand hebben om mee te spelen. Ook zie je het bij kinderen die het oudste zijn in het gezin. De jongere kinderen sluiten qua niveau niet aan in spel en hierdoor wordt een fantasievriendje ontwikkeld. Het fantasievriendje zorgt ervoor dat je je als kind niet eenzaam voelt. Zo is de kans ook groter dat je een fantasievriendje ontwikkelt wanneer je op een boerderij woont dan wanneer je in de stad woont. De kans is op een boerderij kleiner dat je leeftijdgenoten in de buurt hebt om mee te spelen dan wanneer je in een lange straat met rijtjeshuizen woont.

Samen sta je sterk

Het mooie van fantasievriendjes hebben, naast iemand om mee te spelen, is dat kinderen zich erdoor sterker gaan voelen. Het fantasievriendje is vaak sterker of zwakker dan het kind. De eerste mogelijkheid is dat het kind een fantasievriendje ontwikkelt dat hulpeloos en incompetent is. Op deze manier voelt het kind zich goed over zichzelf in vergelijking met het fantasievriendje. De tweede mogelijkheid is dat het kind een fantasievriendje ontwikkelt dat uitermate competent en sterk is. Het kind ontwikkelt voor zichzelf een sterke medestander waardoor het kind zichzelf ook weer meer competent voelt. Jongens ontwikkelen vaak een fantasievriendje dat sterker is om zich aan op te trekken. Meisjes ontwikkelen vaak een zwakker fantasievriendje dat hulp nodig heeft en dat zij moeten verzorgen. Hierdoor voelen zij zich beter over zichzelf. De jongens willen graag sterk en stoer zijn en de meisjes willen verzorgend en zachtaardig zijn.

Hij was weg zonder er nooit echt geweest te zijn!

Weinig gevallen van volwassenen met een fantasievriendje zijn bekend. Een fantasievriendje blijft over het algemeen niet een leven lang een rol spelen. Op een bepaald moment in de ontwikkeling lijkt het fantasievriendje te verdwijnen in het leven van de kinderen. Het is vaak onduidelijk waarom de fantasievriendjes verdwijnen uit het leven van de kinderen. Het lijkt erop dat kinderen het fantasievriendje laten verdwijnen omdat het niet meer hun interesse wekt. Dit is te vergelijken met wanneer kinderen stoppen met het spelen met een bepaald type speelgoed omdat ze het saai zijn gaan vinden. Interesses van kinderen veranderen en zo ook de interesse in het fantasievriendje.

Ik weet niet waarom Mieslook uit mijn leven is vertrokken. Ik weet alleen dat ik super fijn met hem gespeeld heb en dat ik me geen zorgen hoef te maken om mijn mentale gesteldheid omdat ik een fantasievriendje heb gehad. Fantasievriendjes zijn gelukkig een gezond onderdeel van de ontwikkeling van een kind.