,

Psycholoog Najla in de media: Brabants Bont – Omroep Brabant

Op vrijdag 21 april was ik live te zien in het televisie en tevens radio programma Brabants Bont van Omroep Brabant. Hier vertelde ik over mijn werk als psycholoog en mijn YouTube kanaal Psycholoog Najla.

 

Klik hier om de volledige uitzending terug te kijken!

 

 

 

 

 

,

Zo leer jij snel een proefwerk, examen of tentamen!

Het is weer examentijd en ook de proefwerkweken zijn weer begonnen. Er gaan vele verhalen rond over hoe jij je proefwerken, examens en tentamens het beste kunt voorbereiden. Dus wil jij een tien gaan halen met zo min mogelijk moeite? Lees dan snel deze blog! Lees ook vooral tot het einde, want deze week heb ik mijn beste tip tot het einde bewaard!

Muziek of stilte?

Veel mensen bereiden tegenwoordig toetsen voor in hippe koffietenten. Wanneer je gaat leren voor je tentamen, examen of proefwerk kun je dit het beste in een muisstille ruimte doen. Dit is het beste om ervoor te zorgen dat je concentratie en geheugen optimaal zijn. Je zou dus beter kunnen gaan leren in de stilteruimte van de bieb dan in een koffietent. Toch hoor ik vaak van mensen dat ze kriegelig worden van leren in een muisstille ruimte. Muziek luisteren tijdens het leren is dan een optie. Muziek luisteren heeft namelijk maar een heel klein negatief effect op leren. Als je muziek luistert tijdens het leren is het wel slim om hier een speciale afspeellijst voor te maken. Je kunt beter leren als je instrumentale muziek luistert dan muziek waarin gezongen wordt. Ook is het slim om liedjes te luisteren die geen emotionele reacties bij je oproepen. Zet in de playlist dus niet het liedje dat gedraaid werd bij je oma’s begrafenis, dat je telkens luisterde na je break-up of dat je doet denken aan die fantastische vakantie met vrienden. Je concentratie op de lesstof zal hierdoor afnemen.

Studeren vanaf een laptop

Veel mensen studeren met hun laptop voor hun neus. Toch is het enorm moeilijk om je te blijven concentreren als je vanaf je laptop leert. Je krijgt op je laptop namelijk continu meldingen. Je ziet mails binnen komen, je krijgt een melding dat je batterij leeg is, Facebook meldingen en chat berichten. Het is voor veel mensen bijna onmogelijk om te blijven leren en deze meldingen te negeren. Leren uit een boek of van papier kan dus makkelijker zijn dan lesstof bestuderen vanaf je laptop.

Energy drink 

Tijdens mijn studententijd wemelde het om mij heen van energy drankjes tijdens de tentamens. Onderzoek laat zien dat de cafeïne en glucose in deze drankjes je aandacht en concentratie verhogen. Deze resultaten werden gezien bij volwassenen. Onderzoek bij jongeren laat zien dat de prestatie op examens niet beter was na het drinken van een blikje energy drink.

Uit de onderzoeken waar koffie en energy drink werd gedronken werd gezien dat de verwachting dat het drankje hielp bij het verhogen van de concentratie er al voor zorgde dat dit daadwerkelijk gebeurde. Dit noemt men een placebo-effect.

Het drinken van veel energy drink wordt afgeraden. Wanneer je veel energy drink drinkt kan dit leiden tot slaapproblemen en weinig slaap is weer heel slecht voor je aandacht en concentratie.

Kauwgom

Super vaak hoor ik dat het kauwen van kauwgom je concentratie verbeterd. Mijn moeder adviseert mij altijd om kauwgom te kauwen als ik moe ben en moet auto rijden. Onderzoek laat zien dat dit niet klopt. Je concentratie verbetert niet tijdens het leren of het maken van een toets wanneer je kauwgom kauwt.

Tijd

Tot slot, wat is nu de beste tijd om te leren? Wetenschapper Testu heeft tien jaar lang onderzoek gedaan naar de invloed van het biologische ritme en slaap op schoolprestaties. Hij is tot de conclusie gekomen dat er twee topmomenten op een dag zijn waarop je het beste aan de slag kunt gaan. Dit is namelijk tussen 10:00 en 12:00 uur, opgebouwd vanaf 9:00 uur. Plus tussen 15:00 en 17:00 uur, opgebouwd vanaf 14:00 uur.  De slechtste momenten om te leren zijn tussen 8:30 en 9:00 uur en tussen 12:00 en 14:00. Probeer gebruik te maken van deze topmomenten wanneer jij je studieplanning maakt.

Hopelijk kun jij met deze tips je productiviteit tijdens het leren zo hoog mogelijk maken en je examens, tentamens of proefwerken gaan halen. Veel succes!

 

,

Is hij een narcist?

De term Narcisme vliegt ons de afgelopen jaren om de oren. Zo staan de kranten vol sinds de inauguratie op 20 januari met mensen die roepen dat Donald Trump een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft. Ook bij scheidingen en ruzies met werkgevers hoor ik mensen vaak roepen; Hij/Zij is een narcist. Vandaag ga ik meer uitleg geven over Narcisme.

Toen ik op de middelbare school zat, kreeg ik de mythe te horen van Narcissus. Narcissus was een knappe jongeman die zijn spiegelbeeld in het water zag en verliefd werd op wat hij zag. Hij had geen oog meer voor anderen maar was compleet verblind door zichzelf. Hij verloor zichzelf totaal in zijn liefde voor zijn eigen spiegelbeeld en kwam hierdoor uiteindelijk zelfs om het leven. De term narcisme is van het verhaal van Narcissus afgeleid om mensen te categoriseren die een ziekelijke focus op zichzelf hebben.

Iedereen heeft wel een beetje narcisme in zich. Mensen die het wat meer hebben voelen zich vaak goed over zichzelf en zijn meer op zichzelf gericht. Mensen met gematigd narcisme vertonen vaak minder angst, relatieproblemen en depressieve symptomen. Mensen die minder narcisme hebben voelen zich vaak wat minder dan anderen en zijn relatief meer op anderen gericht.

Voordat iemand de diagnose narcistische persoonlijkheidsstoornis krijgt is het belangrijk dat er psychologisch onderzoek wordt uitgevoerd. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er in wilde weg diagnoses worden uitgedeeld. Er zijn verschillende onderzoeksmiddelen die psychologen en psychiaters kunnen gebruiken om een diagnose te stellen.

Een onderzoek door Dhawan, Kunik, Oldham, & Coverdale in 2010 wijst uit dat ongeveer 0 tot 6,2 % van de populatie een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft. De verwachting is wel dat dit percentage geen goed beeld geeft van de werkelijkheid doordat mensen met deze stoornis vaak geen hulp zoeken omdat zij niet het idee hebben hulp nodig te hebben. Vaak zien zij het als teken van zwakte om hulp van een ander nodig te hebben.

In de DSM-IV staat de narcistische persoonlijkheidsstoornis beschreven als een diep doordringend patroon van grootsheid, behoefte aan bewondering en gebrek aan inlevingsvermogen.

Vaak liggen er meer psychische problemen ten grondslag aan een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis hebben vaak een kwetsbaar zelfbeeld. De afgelopen jaren is er volop onderzoek gedaan om uit te zoeken op welke manier jeugdervaringen, hechting en opvoedstijlen van invloed zijn op de ontwikkeling van deze stoornis.

Er is sprake van narcistische persoonlijkheidsstoornis als er aan vijf of meer van onderstaande (DSM-IV) criteria wordt voldaan:

▪De persoon is geobsedeerd door fantasieën over roem, macht, succes, schoonheid, genialiteit, seksuele prestaties of een ideale, blijvende liefde.

▪De persoon vindt zichzelf uniek en meent alleen begrepen te worden door even unieke en speciale mensen (of instellingen).

▪De persoon heeft het gevoel zelf heel belangrijk te zijn (gevoelens van grootsheid waarbij overdreven wordt over de eigen prestaties, talent, contacten, kennissen en persoonlijke eigenschappen). De persoon eist als superieur beschouwd te worden, ook al geven zijn prestaties hiertoe geen aanleiding.

▪De persoon manipuleert en gebruikt anderen om zijn eigen doelen te bereiken.

▪De persoon heeft een onderontwikkeld inlevingsvermogen en kan hierdoor geen rekening houden met de opvattingen en behoeften van anderen.

▪De persoon heeft een enorme behoefte aan aandacht, bevestiging, bewondering en wil gevreesd of berucht zijn.

▪De persoon is vaak jaloers, wat gepaard kan gaan met woede. Omdat deze persoon denkt dat anderen jaloers op hem zijn en zich op dezelfde manier gedragen als hij, kunnen zich paranoïde wanen voordoen.

▪De persoon gelooft in het feit dat hij meer rechten heeft dan anderen. Hij eist dat anderen zich aanpassen aan zijn verwachting (vaak onredelijk) van een voorkeursbehandeling.

▪De persoon voelt zich superieur, boven de wet verheven en alom aanwezig (magisch denken). De persoon gedraagt zich arrogant. Bij tegenspraak door mensen die hij als minderwaardig beschouwt, wordt de persoon kwaad.

Mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis zoeken niet vaak hulp. Vaak zien zij het als teken van zwakte om hulp van een ander nodig te hebben. Wanneer iemand met deze diagnose wel behandeling krijgt wordt vaak psychotherapie toegepast. Vaak is een langdurige behandeling nodig om resultaat te bereiken.

,

Psycholoog Najla in de media: Editie NL – RTL Nieuws

Screenshot RTL Nieuws – 10 april 2017

Deze week maakte RTL een item over YouTube psychologen. Voor dit item ben ik geïnterviewd. Het item werd vertoond tijdens Editie NL en de late uitzending van het RTL Nieuws.

Screenshot RTL Nieuws – 10 april 2017

Wil jij het item terug kijken? Klik dan hier!

 

 

, ,

Psycholoog Najla in de media: de Volkskrant & de Morgen

Onlangs werd ik door de Volkskrant geïnterviewd over mijn Youtube Kanaal Psycholoog Najla. De Volkskrant vroeg zich af; ‘Hoe wetenschappelijk verantwoord zijn zelfhulpvideo’s op YouTube?’.

Lees het artikel hier!

Ook de vlaamse krant de Morgen deelde het stuk. Bekijk het hier!

De Volkskrant vroeg Pim Cuijpers, hoogleraar klinische psychologie aan de VU en gespecialiseerd in zelfhulp zijn mening over de video’s op het YouTube kanaal Psycholoog Najla.

Pim Cuijpers; ‘Ik heb er een aantal gezien en ze zitten erg goed in elkaar. Ze geeft alleen wetenschappelijk onderbouwde tips. Bovendien zegt ze in elke video duidelijk dat de instructies alleen bedoeld zijn als hulpmiddel bij relatief milde klachten en dat je bij serieuze klachten naar de huisarts moet gaan. Ik kan me goed voorstellen dat haar aanpak een jong publiek trekt; een doelgroep voor wie de drempel naar de geestelijke gezondheidszorg vaak hoog is.’

Ook werd er door de Volkskrant een video opgenomen waar Pim Cuijpers alsnog zijn mening geeft over zelfhulpvideo’s op YouTube en Psycholoog Najla.

,

Geef je zelfvertrouwen een boost!

Soms besluipt ons het gevoel van onzekerheid en wil het maar niet verdwijnen. Van tijd tot tijd is werkelijk iedereen onzeker en kunnen we onszelf kwetsbaar, incompetent en verloren voelen. Ook personen die het prototype van zelfverzekerdheid lijken te zijn, kunnen van binnen onzeker zijn.

Met de volgende tips leer je om onzekerheid om te bouwen naar zelfverzekerdheid. Want stralen van zelfverzekerdheid, dat is wat we uiteindelijk allemaal willen, toch?

Tip 1:

Ga jij iets doen waar je wat onzeker over bent? Dan helpt het vaak om anderen de taak succesvol te zien uitvoeren. Wanneer jij iemand anders een taak succesvol ziet uitvoeren dan is dit van invloed op de verwachting die jij hebt over jouw eigen uitvoering ervan. Stel je voor, je doet mee aan een bootcamples. Jullie gaan allemaal voor het eerst autobanden omrollen. Je bent nerveus of jij dit wel kan aangezien die banden toch behoorlijk zwaar zijn en jij een lange tijd niet getraind hebt. Zodra je alle andere bootcampers succesvol de banden ziet omrollen, zal dit jouw angst verminderen en je het gevoel geven dat jij dit ook kan.

Tip 2:

Door te visualiseren dat jij iets goed kan zal de kans vergroot worden dat jij je zeker voelt over de taak en hierdoor de taak goed kan uitvoeren. Sporters gebruiken deze truc al jaren. Dus zodra jij gaat bootcampen en jezelf keer op keer voorstelt hoe jij die grote autobanden succesvol omrolt, is de kans groter dat het jou ook daadwerkelijk gaat lukken omdat je dan zekerder bent over je eigen presteren. Wanneer jij jezelf telkens voorstelt dat jij dat je gaat falen, is de kans dat het mislukt groter doordat je onzeker aan de taak start. Dus zodra jij visualiseert dat je een taak goed uitvoert dan zal jij zekerder worden over jezelf en de uitvoering en vergroot jij ook nog eens de kans op succes.

Tip 3:

Je wordt zekerder over jezelf van succeservaringen. In de huidige maatschappij worden we vaak gestimuleerd om grenzen te verleggen en zo jezelf te verbeteren. Wanneer je zelfverzekerd wil zijn helpt het om dingen te doen waar je goed in bent. Wanneer je dus 5 kilometer hardlopen onder de knie hebt, herhaal dit dan een aantal keer en geniet van het gevoel van succes voordat je jezelf een nieuw doel opstelt. Nu zijn we vaak geneigd om gelijk nieuwe doelen op te stellen zonder stil te staan bij de huidige succeservaring en te profiteren van die succeservaringen. Zelfverzekerdheid wordt vergroot door succeservaringen. Wanneer je jezelf telkens blijft uitdagen met dingen doen die je nog niet onder de knie hebt zal je minder succeservaringen kunnen opdoen en zal je zelfvertrouwen niet groeien. Dus geniet van iets langer van de 5 kilometer in gelijk iets nieuws te gaan proberen dat je nog niet kan.

Tip 4:

Toen ik wat jonger was had ik een screensaver van een blonde fitgirl om mezelf te helpen herinneren aan mijn doel om er ook zo uit te zien. Ik dacht dat als ik er ook zo uit zag, dat ik me dan zekerder zou voelen over mezelf. Dit plaatje moest een reminder zijn om mij te helpen herinneren aan hoe ik eruit wilde zien en wat ik moest doen om dit doel te bereiken. Ik leek alleen totaal niet op deze vrouw en dat zou ook nooit gaan gebeuren. De confrontatie met het plaatje zorgde er telkens weer toe dat ik onzeker werd omdat deze vrouw, als voorbeeld, alles was dat ik niet was maar wel wilde zijn. Wanneer je jezelf omringt met beelden van mensen die niet op jou lijken en dit als voorbeeld stelt, dan kan dit tot onzekerheid leiden. Wil jij je zekerder voelen over jezelf, omring jezelf dan met positieve beelden van mensen die dicht in de buurt komen met hoe jij eruitziet. Zo was ik ook fan van Nigella Lawson en dat was een vrouw die een stuk dichter bij mij kwam qua uiterlijk, dus ik had mijzelf beter kunnen omringen met beelden van haar.

Tip 5:

Dingen die jij tegen jezelf zegt en die anderen tegen je zeggen zijn van invloed over hoe jij je over jezelf voelt. Hierdoor kan pesten veel negatieve invloed hebben op hoe zelfverzekerd je bent. Mochten jullie trouwens hier een video over willen, laat dat dan even achter in de comments. Wanneer jij jezelf omringt met mensen die negatief over je spreken, ook al is dat in de vorm van een grap, dan brengt dit je zelfvertrouwen omlaag. Wanneer jij jezelf omringt met mensen die je complimenten geven dan ga jij je zekerder voelen. Dit geldt ook heel erg voor de dingen die jij tegen jezelf zegt en hoe jij over jezelf denkt. Zodra jij telkens je positieve aspecten benadrukt in plaats van de negatieve, zal jij hier ook in gaan geloven. Zo was ik jarenlang onzeker over mijn neus. Ik keek in de spiegel en dacht; wat een lelijke neus. Uiteindelijk heb ik mezelf hierop aangesproken en ben ik tegen mezelf gaan zeggen; eigenlijk heb ik best een mooie neus. Langzaamaan is mijn onzekerheid over mijn neus verdwenen en ben ik er zelfs blij mee!

,

Psycholoog Najla in de media: WorX – FunX

Deze week werd ik door NPO radiozender FunX gekozen als Uitblinker van de week. Ik vertelde over mijn werk als gedragsdeskundige en uiteraard ook over mijn YouTube kanaal Psycholoog Najla.

FunX kwam langs op mijn werk en ik was te gast in de uitzending van WorX.

Bekijk en beluister via deze link het hele item!