,

Relatietip: Geef je relatie een boost!

In veel relaties liggen routine en verveling op de loer wanneer de eerste vlinders zijn verdwenen. Dit kan er voor zorgen dat je relatie in een sleur komt. Vandaag ga ik jullie een huiswerkopdracht leren vanuit de relatietherapie waarmee je uit de sleur kan komen en waarmee je weer plezier in je relatie kunt brengen.

In het begin van een relatie zijn mensen nog volop gemotiveerd om speciale en romantische uitjes te plannen. Vaak zie je dat dit in veel relaties stukken minder wordt hoe langer het stel samen is. Ook volle agenda’s kunnen een boosdoener zijn. Veel mensen denken dat wanneer je in relatietherapie gaat, je alleen leert werken aan de problemen die er in de relatie spelen. Veel relatietherapeuten weten, het is in een goede relatie net zo belangrijk om samen plezier te kunnen maken als om goed om te kunnen gaan met problemen. Deze huiswerkopdracht wordt dan ook vaak gegeven aan stelletjes om weer plezier te brengen in hun relatie.

Stap 1

Jij en je partner gaan afzonderlijk van elkaar tien wenskaarten maken. Dit zijn kaarten waarop jij en je partner activiteiten opschrijven waarvan jullie het leuk zouden vinden dat jouw partner het zou doen en activiteiten om samen te doen. Dit kunnen dus activiteiten zijn waarvan jij het leuk zou vinden als jouw partner het voor jou zou doen of activiteiten om samen te doen. Je schrijft dus per kaart, een activiteit op.

Denk goed na over je wensen! Misschien waren dit bijzondere dingen die jullie deden toen jullie elkaar net leerden kennen of kleine dingen waarvan je kriebels in je buik krijgt als hij of zij het voor je doet.

Een voorbeeld van een activiteit die jouw partner voor jou zou kunnen doen is; een mooie bos bloemen voor je meenemen.

Een voorbeeld van een activiteit die jullie samen zouden kunnen doen is; samen een boswandeling maken.

Stap 2

Vertel niet aan je partner wat er op de wenskaarten staat. Stop de wenskaarten dichtgevouwen in een doosje. Overhandig onderling de doosjes met wenskaarten aan elkaar.

Let op! Zorg er voor dat er twee afzonderlijke doosjes zijn waarvan het duidelijk is bij welke persoon de wenskaarten horen om vergissingen te voorkomen.

Stap 3

Spreek met elkaar af om iedere week minstens twee van de activiteiten van de wenskaarten uit te voeren. Wanneer jij uit het doosje een wenskaart trekt waarvan het je niet lukt om hem die dag uit te voeren of wanneer je er geen zin in hebt, trek dan een andere kaart. Ga dan door tot je een wenskaart trekt die je die dag op een positieve manier tot uitvoering kunt brengen.

Tot slot rest mij niks om jullie heel veel plezier te wensen! Geniet van de verassingen, fijne activiteiten en leuke uitjes die op je pad gaan komen!

,

De invloed van stress op je lichaam

Langdurige stress kan zorgen voor lichamelijke klachten. Veel mensen voelen zich ziek en bezoeken een arts. Deze kan echter geen ziekte vinden als oorzaak van de lichamelijke klachten. Vaak is er wel langdurige stress aanwezig in het leven van de patiënt. Vandaag ga ik meer vertellen over de invloed van stress op je lichaam en wat je kunt doen om lichamelijke klachten als gevolg van stress af te laten nemen.

Wanneer je last hebt van stress worden er allerlei hormonen aangemaakt. Onder andere het hormoon adrenaline wordt aangemaakt. Stress is een natuurlijke reactie op levensbedreigende situaties. Wanneer er sprake is van gevaar worden adrenaline en andere hormonen aangemaakt om jouw lichaam te activeren tot of vluchten of vechten. Je kunt hierbij denken aan de aanval van een beer.

Zoals Peter Levine aangeeft in zijn boek De stem van je lichaam; Wanneer we worden voorbereid op vechten of vluchten krimpt onze maag ineen en wordt de beweeglijkheid van de maag en darmen beperkt. Het heeft namelijk geen zin om veel energie te besteden aan het verteren van je eten als je je energie beter kunt gebruiken om je hart sneller te laten slaan en je spieren aan te spannen om je voor te bereiden op actie.

Wanneer jij last hebt van stress en dit een langere periode aanhoudt en jij hierdoor stresshormonen aan blijft maken is dit van invloed op je lichaam. De stress kan dit van invloed zijn op je hart, ademhaling, spijsvertering en je immuunsysteem. Delfos heeft om dit uit te leggen het psychosomatiekmodel opgesteld. Je kunt hier meer over lezen in het boek De schoonheid van het verschil. Ik vertel er hieronder al iets meer over.

Hart:

Als gevolg van langdurige stress kun je last krijgen van hartkloppingen en een te hoge bloeddruk. Ook kan het leiden tot een hartritmestoornis. Om te testen of de hartproblemen komen door stress wordt gekeken of het hart normaal functioneert bij lichamelijke inspanning. Wanneer de hartproblemen komen door stress zal het hart namelijk normaal functioneren bij lichamelijke inspanning. Wanneer de hartproblemen komen door een fysiek probleem verwacht je dat de problemen zich onder verschillende omstandigheden voordoen, bijvoorbeeld tijdens rust, activiteiten en stress.

Ademhaling:

Het psychosomatisch model van Delfos onderscheidt de factor ademhaling in het hoofd, de spieren en de longen. In het hoofd zie je dat er bij de zuurstof die naar het hoofd wordt gestuurd om denken en processen in het lichaam te reguleren iets gebeurt wat hoofdpijn, duizeligheid en concentratie kan beïnvloeden. De spieren worden beïnvloed om te kunnen vechten en vluchten. Dit leidt o.a. tot rugpijn en spierpijn. De longen worden beïnvloed om zuurstof binnen te halen en verdelen. Dit kan leiden tot vermoeidheid en slaapproblemen.

Spijsvertering:

Wanneer er last is van langdurige stress kan de testosteronproductie achterlopen waardoor de adrenaline onvoldoende wordt omgezet in activiteit. Bij vrouwen zie je dat dit leidt tot darmklachten en buikpijn. Bij mannen zie je dat dit vaker leidt tot maagklachten en vermageren.

Immuunsysteem:

Door een verandering in testosteron zie je bij mannen vaak dat zij bij langdurige stress sneller ziek worden. Er komen vaker ontstekingen en huidaandoeningen voor.

Gelukkig zijn er manieren om de lichamelijke gevolgen van stress aan te pakken. Spierspanning speelt een belangrijke rol bij de instandhouding van pijnklachten. Onderzoek door van der Veek uit 2007 liet zien dat het aanleren van ontspanningsoefeningen en het toepassen van het geleerde in het dagelijks leven is effectief gebleken bij patiënten met spierspanningshoofdpijn en klachten passend bij prikkelbaredarmsyndroom. Op mijn kanaal vindt je de komende weken op woensdag drie verschillende ontspanningsoefeningen.

Ook sport en beweging helpt om lichamelijke klachten als gevolg van stress aan te pakken. Vaak zie je dat mensen door de lichamelijke klachten minder sporten en bewegen. De conditie neemt dan af en hierdoor heb je eerder last van lichamelijke klachten wanneer het lichaam belast wordt. Ook zie je dat sport en beweging de aanmaak van stresshormonen doen laten afnemen. Het is dan slim op stapje voor stapje de belasting van het lichaam toe te laten nemen. Ook zul je op woensdagen drie video’s met stress reducerende sportieve oefeningen op mijn kanaal vinden.

Hopelijk begrijp je nu iets beter hoe stress ervoor kan zorgen dat jij last krijgt van lichamelijke klachten en wat je hiertegen kunt doen!

,

Zo val je snel in slaap!

Vandaag ga ik jullie een techniek leren vanuit de Mindfulness waarmee je makkelijk en ontspannen in slaap kunt vallen. De techniek bestaat uit vier stappen die je kunt herhalen tot je in slaap valt.

Heb jij slaapproblemen en wil je hier meer over weten en naast deze techniek wat tips ontvangen. Kijk dan hier mijn video over slaapproblemen.

We gaan nu aan de slag met de techniek die ik gevonden heb in het boek: Mindfulnesstraining bij jongeren geschreven door David Dewulf.

Mindfulnesstraining bij jongeren geschreven door David Dewulf.

Stap 1:

Som op het ritme van je ademhaling vijf dingen op die je ziet of waarvan je weet dat ze in je kamer zijn (wanneer je liever je ogen dicht hebt). Adem in op het eerste deel van de zin en adem uit op het tweede deel van de zin. Een voorbeeld is; Ik zie (op inademing) mijn wekker (op uitademing).

Stap 2:

Je doet nu hetzelfde maar dan met vijf dingen die je hoort. Adem weer in op het eerste deel van de zin en adem weer uit op het tweede deel van de zin. Een voorbeeld is; Ik hoor (op inademing) mijn dekens knisperen (op uitademing).

Stap 3:

Ook hier werkt het weer hetzelfde. Je gaat op je in- en uitademing vijf dingen opsommen. Dit keer som je op wat je voelt. Een voorbeeld is; Ik voel (op inademing) mijn haren op mijn schouders liggen (op uitademing).

Stap 4 tot je in slaap valt:

Na stap 1 tot en met 3 doe je weer hetzelfde maar met 1 kleine twist. De eerste keer doe je alles vijf keer. De tweede keer doe je alles vier keer. De derde keer doe je alles drie keer. Dan doe je alles twee keer en daarna alles nog eens een keer. Slaap je dan nog niet? Dan begin je weer opnieuw en doe je alles weer vijf keer.

Door je te focussen op je ademhaling en je aandacht te leggen op je omgeving zul je merken dat je hoofd en lichaam rustig worden. Wanneer je tijdens het uitvoeren van de oefening merkt dat je gedachten toch afdwalen dan begin je gewoon weer opnieuw.

Succes en slaap lekker!

Ben jij benieuwd naar dit boek? Koop het hier:

Bron: https://www.lannoocampus.nl/nl/mindfulnesstraining-bij-jongeren

Niet gesponsord

Psycholoog Najla in de Media: EditieNL

Bijna iedereen kent het wel: een telefoontje van een verkoper die jou iets probeert aan te smeren. Voordat je het weet zit je er aan vast. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) krijgt de laatste tijd veel meldingen over agressieve verkooptechnieken. Mensen laten zich onder druk zetten waardoor ze vervolgens moeilijk van dit soort bedrijven afkomen.

EditieNL belde mij om te vragen of ik als psychologe tips heb om je niet te laten verleiden door de verkooppraatjes. Ben jij benieuwd naar de tips? Lees dan hier het artikel: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/nee-zeggen-bij-telecomterreur-7-tips

Ben jij een huidpulker?

Slechte gewoontes waarmee we ons eigen lichaam schade toebrengen, de meeste mensen hebben er last van, willen er mee stoppen maar het lukt ze maar niet. Vandaag ga ik meer vertellen over titillomanie oftewel een excoriatiestoornis oftewel het pathologisch kapot krabben van de huid. In de volksmond wordt dit een huidpulkstoornis genoemd.

Titillomanie is een stoornis in de impulscontrole. Een stoornis in de impuls-controle betekent dat je moeite hebt om een impuls te weerstaan. De impuls kan gebruik van alcohol of roken zijn maar dus ook een handeling die schade aanbrengt aan je eigen lichaam zoals het kapot krabben van je huid.

Wat je ziet bij deze stoornissen is dat er vaak net voor de handeling sprake is van spanning en onrust. Op het moment dat de handeling zoals het krabben aan de huid uitgevoerd is voel je je voldaan en ontspannen. Het krabben aan de huid en nagelbuiten komt dus voor na de stressmomenten. Het gedrag neemt ook vaak toe in drukke en stressvolle periodes. Stel je voor je hebt een drukke en stressvolle dag gehad, je komt thuis en hebt gekookt en gegeten, de tafel is weer afgeruimd en je gaat lekker op de bank liggen Netflixen. Het moment waarop jij op de bank ligt is dan vaak het moment waarop je vervalt in je slechte gewoontes en gaat pulken aan de huid en je je daarna voldaan voelt. Bij sommige mensen gebeurt het uitvoeren van het gedrag ook zonder dat zij zich ervan bewust zijn.

Je ziet dit zelfde patroon vaak ook bij mensen die nagels bijten en haren uittrekken. De handeling geeft je een fijn gevoel en als je de behoefte krijgt om de handeling uit te voeren is het moeilijk om het niet te doen ondanks dat je misschien eigenlijk wilde stoppen met deze slechte gewoonte. Je hebt dan dus een probleem met je impuls-controle.

Meestal zie je dat deze stoornis begint in de pubertijd. In deze periode krijgen veel jongeren last van dermatologische aandoeningen zoals acne of jeugdpuistjes. Wanneer er last is van onregelmatigheden van de huid krijgen mensen de behoefte om aan velletjes en puistjes te zitten. Dit kan zich verder ontwikkelen tot een huidpulkstoornis.

Wanneer heb je nu titillomanie in plaats van gewoon een slechte gewoonte? In de DSM, het classificatieboek voor psychische stoornissen wordt de huidpulkstoornis een excoriatiestoornis genoemd.

Het eerste kenmerk en tegelijk het meest voorname kenmerk is het herhaald pulken aan de huid. Meestal wordt gepulkt aan het gezicht, de handen en armen maar het kunnen ook andere lichaamsdelen zijn. Er wordt aan de gezonde huid gepulkt maar vooral vaak oneffenheden van de huid zoals aan puistjes, korstjes of eeltknobbeltjes. Wanneer je een echte pulker bent beschadig je de huid waardoor er telkens wondjes ontstaan met korstjes om weer aan verder aan te pulken. Ook zie je dat mensen soms in de huid gaan snijden of bijten. Vooral onregelmatigheden aan de huid zijn vaak doelwit van het pulken. Volgens het eerste kenmerk moet het pulken tot beschadigingen van de huid leiden. Dit is wel vaak moeilijk voor ons psychologen om op het eerste gezicht te herkennen want de mensen die dit doen zijn vaak goed in het verbergen van deze beschadigingen met make-up. Een schoonheidsspecialiste of dermatoloog zou dit sneller kunnen herkennen wanneer iemand met een huidpulkstoornis hen een bezoek brengt.

Het tweede kenmerk is dat de persoon meerdere keren heeft geprobeerd om te stoppen met deze slechte gewoonte zonder succes.

Het derde kenmerk is dat het pulken aan de huid ervoor zorgt dat er lijdensdruk ontstaat bij de persoon. Hiermee wordt bedoeld dat de persoon het gevoel heeft zijn zelfbeheersing kwijt te zijn of dat hij of zij zich schaamt voor zijn gedrag. Hierdoor kan het zijn dat dit van invloed is op het functioneren op je school of je werk.

De laatste twee kenmerken gaan over wat het pulken van de huid veroorzaakt. Wanneer het veroorzaakt wordt door het gebruik van een middel mag je de diagnose niet stellen. Zo zie je dat mensen die cocaïne gebruiken ook vaak hun huid beschadigen. Daarnaast wordt de diagnose niet gesteld wanneer het gedrag voortkomt uit een andere psychische stoornis. Zo heb je mensen die in hun huid krassen en de huid beschadigen omdat zij last hebben van geestelijke pijn. Dan is het beschadigen van de huid een symptoom van een andere stoornis.

Om de mate van de huidpulkstoornis te meten kan een psycholoog je vragen om de vragenlijst de Skin Picking Scale in te vullen. Hier wordt onder andere gevraagd hoe veel tijd je kwijt bent aan het pulken aan de huid en hoe intens de drang is tot het pulken aan de huid.

De stoornis wordt vaak behandeld door een psycholoog door middel van zelfcontroleprocedures. Deze behandeling heeft als doel om meer grip en controle te krijgen op het gedrag. Gemiddeld zie je dat zes behandelafspraken al voldoende zijn om de klachten helemaal weg te laten nemen. Naast de behandelafspraken krijg je dan wel vaak huiswerkopdrachten mee.

Ben of ken jij een huidpulker en heb jij het gevoel dat de slechte gewoonte misschien wel een stoornis is? Een afspraak maken met je huisarts is dan slim. Je huisarts kan bekijken of een behandeling nodig is en zoja een doorverwijzing organiseren voor een behandeling.

Deze video is gebaseerd op informatie uit het Handboek voor de Classificatie van Psychische stoornissen, de DSM-5: https://www.dsm-5.nl en het boek Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten 2: https://www.boompsychologie.nl/methode/96/Protocollaire-behandelingen-voor-volwassenen-met-psychische-klachten-1-tot-en-met-3.