,

Zo val jij af zonder dieet!

Wil jij weten hoe het mij is gelukt om 10 kilo af te vallen en daarna 10 jaar op gewicht te blijven met behulp vanuit tips uit de psychologie?

Tijdens mijn puberteit en in het begin van mijn studiejaren was ik een stuk zwaarder dan nu. Ik was niet erg gelukkig met die extra kilo’s en besloot mijn levensstijl te veranderen. Nu zul je misschien met je ogen rollen, omdat dit een veel gehoord antwoord is van vele fitboys en fitgirls, maar ook volgens de wetenschap is de sleutel om op gewicht te blijven het maken van de juiste lifestyle keuzes.

Ik ga je dus niet vertellen over diverse diëten en oefeningen waardoor je snel kunt afvallen, maar over hoe jij door je gedrag aan te passen gezondere keuzes kunt maken.

1) Stel, je bent op dieet, je bent lekker aan het wandelen, eet een gezonde energiereep en denkt ik ben vandaag echt goed bezig, dan is volgens wetenschappelijk onderzoek de kans groter dat je juist door deze combinatie, zodra je weer thuis bent meer, meer ongezonde dingen eet. De verwachting is namelijk dat je door het lopen niet hebt verwerkt dat je deze energiereep hebt gegeten en daardoor niet of minder verzadigd bent geraakt of dat je het leegeten van een zak M&M’s later op de dag goedpraat, omdat je eerder die dag hebt gewandeld. Mijn tip is dan ook walk en talk en ga rustig even zitten om iets te eten.

2) Als het gaat om zogenaamd “ongezond voedsel” zoals chocolade, koekjes, ijs, dan is het beter om dit uit het zicht en op loopafstand te plaatsen. Heb je bijvoorbeeld een snoeppot op het werk staan voor de lekkere trek? Dan is het veilig om deze op minimaal twee meter loopafstand te plaatsen. Bij deze afstand snoep je namelijk 5,5 keer minder dan wanneer deze op je bureau staat. Wil je je snoep wel in de buurt houden? Stop het snoep dan in een lade. Je snoept dan drie keer minder dan wanneer het op je bureau staat en je helpt dan ook je collega’s die gezonde keuzes willen maken. Uit wetenschappelijk onderzoekt blijkt namelijk dat we echte gemaksdieren zijn en dat de bereikbaarheid van het snoep meer invloed heeft dan de zichtbaarheid. Wil je het echt goed aanpakken? Hang dan een slotje aan de snoeplade.

3) Je hebt jezelf vast wel een keer horen zeggen; “Ik heb te veel gegeten”. Hoe kun je dit nu voorkomen? Uit onderzoek blijkt dat we niet altijd goed kunnen inschatten wat hiervan de oorzaak is, terwijl externe factoren toch zeker een rol spelen.  Een factor die van invloed is is portiegrootte. Hoe meer je krijgt voorgeschoteld, hoe meer je doorgaans eet. Je feeder vrienden kun je dan dus beter even vermijden, althans als het om samen eten gaat.

4) Nu we het toch over vrienden hebben, het gezelschap waarmee je eet is ook van invloed op je keuzes. De sociale norm binnen je gezelschap beïnvloedt namelijk of je meer of minder eet. Zo herken je waarschijnlijk dat je, wanneer je met je fitgirl vriendinnen eet, minder snel een vette hamburger bestelt of serveert.  Toch vinden we dit kennelijk lastiger te erkennen, terwijl we portiegrootte wel eerder de schuld geven.

5) Deze life hack helpt je de juiste keuzes te maken als je gaat uiteten. Het is waarschijnlijk geen verrassing dat uit onderzoek blijkt dat we geneigd zijn om te kiezen voor de beste deal. Als het gaat om value for money gaat kiezen we eerder de optie waarbij we het meeste voor ons geld krijgen, terwijl dat dessert, het supersizen en het extra drankje gewicht technisch niet echt heel verstandig zijn.

6) Ook kun je misschien kijken naar wat voor soort restaurant je uitkiest. Zo vinden we het namelijk natuurlijk om alles in een “unit/stuk” te eten, dus 1 steak of 1 pannenkoek, ongeacht de grootte. Volgens onderzoek zijn we geneigd om minder te eten als het eten in kleine hapjes wordt geserveerd.  Dat voelt namelijk meer aan als impulsief en ongepast waardoor we minder eten. Als je deze redenering volgt is het als je op gewicht wilt blijven een verstandigere keuze om naar een sushi restaurant of tapas restaurant te gaan. Let er dan wel op dat je je niet laat verleiden door de “all you can eat deal” want dan bestaat de kans dat dit effect weer teniet wordt gedaan.

Ik hoop dat ik je met deze tips meer inzicht heb gegeven om na het behaalde succes van afvallen ook op gewicht te blijven. Laat je me weten of het je met behulp van deze tips lukt?

De wetenschappelijke artikelen bijbehorende de tips vind je via deze links.

Tip 1: http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1359105315595119

Tip 2: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2719056

Tip 3: https://link.springer.com/article/10.1007/s13679-017-0239-x

Tip 4: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15534510.2015.1008037

Tip 5: https://ijbnpa.biomedcentral.com/articles/10.1186/1479-5868-6-58

Tip 6: http://psycnet.apa.org/record/2014-38577-001

,

Top 3: Must See TED Talks

Deze week wil ik met jou mijn drie favoriete TED Talks delen. Want als ik ergens dol op ben dan zijn het wel TED Talks. Allereerst, wat is een TED Talk? In een TED Talk wordt een spreker gevraagd om binnen maximaal 18 minuten de presentatie van zijn leven te geven vanuit zijn of haar expertise. Het is de bedoeling dat de presentatie toegankelijk is en dat je er iets van leert. TEDx heeft een YouTube kanaal waar je alle video’s van de TED Talks kunt vinden.

Why we all need to practice emotional aid

Als psycholoog kan ik het niet vaak genoeg zeggen. Je geestelijke gezondheid is belangrijk, net zo belangrijk als je fysieke gezondheid. Toch gaan mensen vaak al naar een de huisarts na twee weken hoesten en niet naar hun huisarts wanneer zij zich twee weken somber en ongelukkig voelen. Dit terwijl psychische problemen het beste te behandelen zijn in een vroeg stadium. Psycholoog Guy Winch legt in deze TED Talk de noodzaak uit van het goed zorgen voor je geestelijke gezondheid. Hij vertelt over de impact van emotionele factoren zoals eenzaamheid en afwijzing op de mens en waarom het belangrijk is dat je hulp zoekt en krijgt wanneer het niet goed met je geestelijke gezondheid gaat. Het mooie vind ik aan deze TED Talk dat hij ook vertelt over zijn eigen persoonlijke leven en zijn eigen geestelijke gezondheid. Hierdoor legt hij een mooie verbinding tussen wat hij ziet in wetenschappelijk onderzoek en wat hij ervaart in zijn eigen leven.

How your brain falls in love

Wanneer jij verliefd bent voel je vlinders in je buik, je bent bijna geobsedeerd door het object van je affectie en ga zo maar door. Heb jij je ooit afgevraagd hoe het komt dat mensen verliefd worden? De 94 jarige oma van bioloog Dawn Masler had een hele eigen theorie over waarom en hoe mensen verliefd op elkaar worden en wanneer mensen zich aan elkaar verbinden. Haar mening was dat het probleem van nu is dat vrouwen te snel het bed delen met mannen. De vrouwen worden volgens haar verliefd wanneer ze het bed hebben gedeeld met een man en mannen worden volgens haar niet op die manier verliefd. De oma van Dawn zei; Vroeger wisten meisjes dat wanneer ze wilden dat een man verliefd op hun werd, dat zij er dan niet in het beginstadium het bed mee kon delen. Dat kon pas wanneer de man verliefd op haar was geworden. Volgens oma wist je dat een man verliefd op je was wanneer hij zich aan je verbond. Bioloog Dawn Masler bekeek het brein en zocht uit wat er nou precies gebeurt hoe en wanneer mensen op elkaar verliefd worden en zich aan elkaar verbinden. Wat blijkt, de oma van Dawn Masler zit er zeker niet naast.

The power of vulnerability

Deze TED Talk heb ik denk ik wel tien keer bekeken. Het is veruit mijn persoonlijke favoriet. Brené Brown is een wetenschapper die jarenlang onderzoek deed naar schaamte, kwetsbaarheid, moed en authenticiteit. In deze TED Talk vertelt Brené over hoe zij tijdens haar wetenschappelijke onderzoeken ontdekte wat de kracht is van je kwetsbaar opstellen. Krachtige kwetsbaarheid draait om de moed om jezelf te laten zien, dingen uit te proberen en het risico te nemen om te falen. Op deze manier kun je een bezield leven leiden en verbindingen leggen met anderen. Brené legt uit hoe moeilijk het soms kan zijn om je kwetsbaar op te stellen, hoe je dit kunt doen en wat het je kan opleveren in het leven. Ik wil je dan ook echt aanraden om deze TED Talk te bekijken en/of de boeken te lezen die Brené heeft geschreven over dit onderwerp. Het zijn namelijk enorme aanraders!

 

,

Psycholoog Najla in de media: LINDA.tv – OFFLINE

In het programma OFFLINE van LINDA.tv moeten vijf mensen die nogal aan hun telefoon zijn gehecht het 72 uur zonder hun geliefde apparaat stellen.

In dit programma geef ik tips hoe je makkelijker je telefoon weg kan leggen en leg ik uit waarom online zijn zo verslavend is!

Bekijk alle afleveringen hier:

Bekijk aflevering 1 hier:

Bekijk aflevering 2 hier:

, ,

Psycholoog Najla in de media: De Buitendienst

Tijdens de kinderboekenweek wordt het lekker griezelen dit jaar! Kinderprogramma De Buitendienst besteedt om deze reden aandacht aan het onderwerp angst. Presentator Matthijs vindt enge dingen maar niks en daarom gaat hij samen met presentator Nienke uitzoeken wat angst doet met je lichaam. Zij komen bij mij langs om uitleg te krijgen over waar angst vandaan komt. Matthijs dwaalt alleen soms af met zijn gedachten en ziet dingen die er niet zijn!

Bekijk hier de hele aflevering:
https://www.zapp.nl/debuitendienst/gemist/VPWON_1281018

,

Zo vergroot jij je geluk door middel van dankbaarheid!

In het dagelijks leven beschouwen wij super veel dingen als vanzelfsprekend. Terwijl deze vanzelfsprekende dingen zijn misschien wel de mooiste en meest waardevolle aspecten van ons leven. Vaak zie je dat wanneer deze dingen (onverwacht) wegvallen je pas beseft hoe veel toegevoegde waarde ze hadden in je leven. Vandaag heb ik twee kleine huiswerkopdrachten vanuit de mindfulness voor jullie waarmee je dankbaar stil kunt staan bij de waardevolle zaken en mensen in je leven. Op deze manier kun je extra genieten van de mooie momenten in je leven en relaties versterken.

Opdracht 1

Neem voor je gaat slapen, wanneer je lekker in bed ligt, in je hoofd de dag door om te kijken gedurende de dag waar dankbaar voor bent. Veel mensen zijn, wanneer ze gaan slapen, geneigd om na te denken over alles wat zij nog moeten doen of wat er mis ging die dag. Dit gebeurt vooral tijdens stressvolle en drukke periodes.

Probeer wanneer je de dag doorneemt je aandacht te richten op positieve zaken en geluksmomentjes. Probeer vooral ook stil te staan bij kleine dingen zoals bijvoorbeeld een lekkere maaltijd die je hebt gegeten, een compliment dat je die dag hebt gekregen of dat je wind mee had op de fiets. Vaak merk je dan dat dit de kleine geluksmomentjes op de dag waren en door er opnieuw bij stil te staan kun je er opnieuw plezier aan ervaren. Ook kom je vaak tot het besef hoe veel mooie dingen er zijn in je leven. Op deze manier de dag afsluiten helpt mij in ieder geval om lekker rustig en met een fijn gevoel te gaan slapen.

Opdracht 2

Ook in relaties met anderen is het goed om op een dankbare wijze stil te staan bij de mensen die veel voor je betekenen. Vaak nemen we veel mensen om ons heen als vanzelfsprekend. Door bewust stil te staan bij de belangrijke mensen om je heen en naar ze uit te spreken wat ze voor je betekenen kun je relaties verdiepen en momenten van verbondenheid creëren. Spreek uit naar de mensen in je omgeving wat ze voor je betekenen. Je kunt bijvoorbeeld tegen je vader of moeder zeggen; Ik ben er dankbaar voor dat wanneer het niet goed met mij gaat, ik altijd bij je terecht kan. Je kunt tegen een vriendin zeggen; Ik ben er dankbaar voor dat jij mij altijd als ik je zie, jij mij minstens een keer aan het lachen maakt. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat bewust stil staan bij deze bijzondere mensen in je leven en dit naar ze uitspreken kan leiden tot een gevoel van geluk en mooie momenten in de relatie kan opleveren.

Een mooi effect van je aandacht focussen op dingen in je leven waar je dankbaar voor bent is dat je er extra bewust van wordt waar je van kunt genieten en dat je merkt wie belangrijk voor je zijn en waarom. Als gevolg hiervan kun je extra tijd investeren in deze dingen en mensen en je momenten van geluk in het leven uitbreiden.

,

De kracht van verkooptechnieken (en hoe jij ze kunt weerstaan)!

De kracht van verkooptechnieken (en hoe jij ze kunt weerstaan)! – Psycholoog Najla

Veel (telefonische) verkopers gebruiken technieken vanuit de sociale psychologie die op een wetenschappelijk bewezen manier menselijk gedrag kunnen beïnvloeden. Hieronder volgen een aantal veel gebruikte technieken. Het mooie is dat wanneer je er bewust van bent dat deze technieken worden toegepast, je er een stuk minder vatbaar voor bent. Ben jij juist iemand die iets wil verkopen? Let dan goed op!

– (Telefonische) verkoop volgt vaak nadat je een gratis product hebt ontvangen (bijvoorbeeld een proefmonster) of keer deel hebt genomen aan een gratis activiteit (bijvoorbeeld een eenmalige gratis toegang tot een sportcentrum). Het is niet voor niks dat bedrijven deze gratis diensten of producten aanbieden. Wanneer jij gebruik maakt van een gratis dienst of een gratis product aanneemt, activeert dit de sociale regel “rule of reciprocity”. Dit betekent dat de mens geneigd is om wanneer hij iets ontvangen heeft hiervoor iets terug te doen of te geven. Hou dus in je achterhoofd wanneer je een gratis product ontvangt of meedoet aan een gratis activiteit dat je dan onbewust meer geneigd bent om later, wanneer je hiervoor benaderd wordt, betaalde diensten of producten af te nemen. Jij voelt je dan (vaak onbewust) verschuldigd om dit te doen.

– Wanneer mensen een product, donatie of dienst willen verkopen wordt ook vaak de “rejection-then-retreat technique” door verkopers toegepast. Dit betekent dat verkopers eerst hoog inzetten in wat ze jou willen verkopen met als doel je eigenlijk een kleiner product te verkopen. Wanneer verkopers jou een telefoonabonnement willen verkopen kan het slim zijn om eerst te starten met een duur jaarabonnement. Wanneer jij hier niet mee instemt kunnen zij een goedkoper abonnement of een abonnement voor een kortere duur voorstellen. Wat er dan gebeurt is dat jij het gevoel hebt dat jij een concessie doet en dat de aanschaf kleiner voelt. Om deze reden zul jij sneller geneigd zijn om in te stemmen met de deal. De kans is groot dat jij niet met deze zelfde deal was ingestemd als dit de eerste deal was, die is voorgesteld.

– Mensen zijn van nature erg graag consistent in hun gedrag en meningen. Wanneer mensen een positie of standpunt in nemen zijn ze geneigd om zich daarmee consistent te handelen. Verkopers spelen hier graag op in. Wanneer een verkoper jou een bijdrage wil laten doen voor een goed doel kan hij bijvoorbeeld vragen; Vind jij ook niet dat wij ons als burgers moeten inzetten om honger onder kinderen te voorkomen?. Wanneer jij het antwoord ja hebt gegeven ben jij meer geneigd om hiernaar te handelen. Wanneer de donateur jou vraagt om na jouw instemming een donatie te doen om honger onder kinderen te voorkomen ben jij meer geneigd om dit te doen. Je wilt dan namelijk handelen in overeenstemming met het standpunt dat je eerder hebt ingenomen.

– Wanneer iets schaars is zijn mensen geneigd om het liever te hebben.  Wanneer iets in schaarste aanwezig is wordt de waarde die er aan vast hangt vergroot. Dit werkt ook zo met kansen. Wanneer kansen in schaarste voorkomen lijken ze een stuk waardevoller voor ons. Ook van deze menselijke aard maken verkopers graag gebruik. Wanneer een telefonische verkoper jouw een aanbieding doet hoor je vaak dat deze maar tijdelijk is van aard of dat er nog maar enkele producten beschikbaar zijn. Hierdoor ben jij geneigd om snel op de kans in te springen en als jij de deal maakt voelt de hetgeen dat jij gekocht hebt als waardevoller voor jou.