,

Psycholoog Najla bestaat 1 jaar! Q&A

Psycholoog Najla bestaat 1 jaar! Om dit te vieren beantwoorde ik jullie meest gestelde vragen in een Q&A! Dit waren de vragen:

Loubna: Wat is je afkomst?

Kleine Psycholoog: Heb je zelf een stoornis of welke stoornis zou het dichtste bij je passen?

Jan: Hoe leef je je in als behandelaar, wanneer je zelf niet voelt wat je cliënt voelt?

Aghyad: Is het werkveld van psychologie breed genoeg in NL? Of hebben psychologen in NL moeite met het vinden van werk?

Anouar: Wat is jouw droom?

Bekijk snel de video!

,

Vijf tips waarmee je winterdip verdwijnt als sneeuw voor de zon!

Herken jij dat gevoel? De herfst begint en je voelt je moe, minder vrolijk en je hebt eigenlijk nergens zin in? Wetenschappers Partonen en Pandi-Pemural schrijven in 2010 in hun boek over winterdepressies dat 85 van de 100 mensen zich het beste voelen in de winter, 40 van de 100 mensen last heeft van een winterdip en 1 op de 100 mensen lijdt aan een winterdepressie.

Een winterdip begint vaak al in de herfst. Dit ondanks de naam. Doordat je minder in aanraking komt met daglicht kan een winterdip ontstaan. Hoe dit precies komt, daar zijn verschillende theorieën over. Mensen met een winterdip hebben vaak last van vermoeidheid en extra veel trek. Gelukkig zijn er een hoop dingen die je kunt doen om een winterdip te voorkomen. Hier komen mijn tips!

Sta vroeg op! In de winter zijn we vaak geneigd wat langer te blijven liggen. Dit is natuurlijk logisch want jouw bed is dan natuurlijk lekker warm. Maar wanneer jij op tijd op staat dan is de kans dat jij gedurende de dag vrolijk bent groter.

Maak een ochtend wandeling! In de ochtend is de zon het krachtigst. Dus dit is Het moment om een wandeling te maken en in jezelf in aanraking te laten komen met daglicht. Let er tijdens deze wandeling op dat je echt loopt met je gezicht richting de zon en niet met rug richting de zon.

Spreek af met je vrienden/vriendinnen! Wanneer het koud is buiten zijn veel mensen geneigd om binnen te blijven en te cocoonen. Netflix kijken onder een dekentje ligt op de loer. Ik ben hier ook niet vies van (bekijk ook eens mijn video over Netflix tips). Maar wanneer je sociale activiteiten onderneemt dan kan dit helpen om depressieve gevoelens te voorkomen.

Ga sporten! Ik ben zelf totaal geen sportfanaat. Maar als je last hebt van winterdips dan is sporten wel een goed idee. Vind je het moeilijk om het sporten vol te houden? Kijk dan eens mijn video over hoe  je het sporten kunt volhouden. Als je meerdere vliegen in een klap wil slaan, sta dan vroeg op en ga in de ochtend, met je neus richting de zon lekker buiten sporten!

Doe een lichttherapie kuur! Ook lichttherapie laat positieve resultaten zien bij winterdips. Een lichttherapielamp kun je kopen in de meeste elektronica zaken. Het is wel belangrijk dat je de lichttherapielamp in de ochtend gebruikt om je dag- en nacht ritme niet te verstoren. Ik hoor ook wel eens mensen zeggen dat ze onder de zonnebank gaan om een winterdip te bestrijden. Hoewel dit lekker warm is, zorgt het licht van deze lampen er niet voor dat jouw winterdip afneemt. Wanneer je zo’n één a twee weken op een rij een lichttherapielamp gebruikt dan kan dit er al voor zorgen dat je nieuwe kracht en een meer positieve stemming krijgt.*

Ik mag van Philips een Philips Energy Light HR3420/01 weg geven ter waarde van €154,99. Wil jij mee doen aan deze win-actie? Abonneer je dan op mijn YouTube kanaal en laat onder deze video weten waarom jij deze lichttherapielamp goed zou kunnen gebruiken.

Philips Energy Light HR3420/01

*Overleg met je huisarts (of behandelend arts) of lichttherapie passend is voor jou.

Heb jij last van psychische problemen? Raadpleeg dan altijd je huisarts!

,

Vindt hij/zij jou ook leuk? Doe de test!

Soms is het zo verwarrend. Jij vindt iemand leuk maar je krijgt er maar geen hoogte van of die persoon jou ook leuk vindt. Gelukkig was daar onderzoeker Fisher die samen met haar collega’s in 2002 uitgebreid psychofysiologisch onderzoek heeft gedaan naar hoe je er achter komt of iemand wel of niet verliefd op je is. Zij kwam uit op dertien kenmerken. Vandaag deel ik hier vijf van met jou. Dus wil jij weten of jouw lover jou ook leuk vindt? Pak dan je checklist erbij!

  • Verliefde mensen passen hun bezigheden, kleding en gewoonten aan om beschikbaar te worden. Een heel duidelijk teken dat iemand jou leuk vindt is dus dat die persoon tijd voor jou vrij maakt. Verliefde mensen rijden zelfs met een omweg naar school als dat de kans vergroot dat zij hun geliefde tegen komen. Is de persoon die jij leuk vindt telkens te druk of doet hij/zij weinig moeite om tijd met jou door te brengen? Dan is dit helaas een teken dat hij/zij niet verliefd is.
  • Een verliefd persoon verlangt naar emotionele vereniging. Dit betekent dat hij/zij de persoon die hij/zij leuk vindt door en door wilt kennen. Wanneer jouw lover dus super veel vragen aan jou stelt over jouw werk, familie en hobby’s en echt moeite neemt om jou beter te leren kennen dan is dit een goed teken!
  • Wanneer iemand verliefd is dan is er ook sprake van seksueel verlangen. Maar alleen een seksueel verlangen is niet voldoende! Dit gaat bij verliefdheid namelijk samen met gevoelens van bezitterigheid en jaloezie. Dat iemand met je naar bed wil is dus geen teken van verliefdheid wanneer deze persoon het prima vindt dat jij dat ook doet met anderen. Ook is bij verliefdheid het verlangen naar emotionele vereniging, dus elkaar goed leren kennen, groter dan het verlangen naar seksuele vereniging. Dit betekent dat verliefden het belangrijker vinden dat de ander ook van hem of haar houdt dan dat er seks is.
  • Wanneer verliefde mensen worden afgewezen door hun geliefde dan nemen romantische gevoelens juist toe. Dus stel jij hebt een appje niet beantwoord dan zal dit er niet voor zorgen dat de liefde afneemt maar dan kan dit er zelfs voor zorgen dat de liefde toeneemt. Wanneer iemand je nog berichtjes stuurt, ondanks dat jij er niet op in gaat, dan is dit ook een teken dat die persoon verliefd op je is.
  • Verliefde mensen richten zich vooral op de positieve kenmerken van hun geliefde. Kun jij in de ogen van een ander dus niks fout doen, worden alle fouten vergeven, vindt hij/zij jou een talent in alles? Dan is dit een teken dat die persoon toch wel echt verliefd op jou is.

Ik ben heel erg benieuwd of jij nu een bevestiging hebt dat jouw lover tot over zijn of haar oren op jou verliefd is of dat jij nu eindigt met een gebroken hart. Laat dat even hieronder achter in de reacties. Bekijk ook even mijn andere blog posts video’s over de liefde. Hier heb op mijn YouTube kanaal een afspeellijst over gemaakt. Ik vertel hier hoe jij iemand verliefd op jou kan laten worden en wat jij kan doen tegen liefdesverdriet. Ben jij er toch nog niet over uit of de persoon die jij leuk vindt verliefd op je is? En wil je ook de overige acht kenmerken weten, laat dat dan ook even weten in de reacties. Dan kan ik een vervolgvideo op deze video daarover maken.

 

Bron: http://66.199.228.237/Sexual_Addiction/defining_the_brainsystems_of_lust_attchment_love.pdf

,

Paniekaanval

 

Je lichaam wordt door angst gealarmeerd bij gevaarlijke situaties of om in actie te komen. In de oertijd was dit belangrijk om te overleven. In gevaarlijke situaties was het verstandig om te vluchten, te vechten of te verstijven om jezelf in veiligheid te brengen. De reactie van je lichaam alarmeert je lichaam en zorgt ervoor dat het lichaam in optimale conditie is om te reageren op het gevaar. Zo is verstijven bij gevaar handig wanneer jij je wil verbergen en zo is een versnelde hartslag goed wanneer je gaat vechten of vluchten. Wanneer je angst hebt in situaties die niet levensgevaarlijk zijn, zoals wanneer je een spinnetje ziet, is deze reactie van het lichaam natuurlijk een stuk minder handig.

Ook paniekaanvallen zijn alarmreacties bij gevaar. Wanneer jij last hebt van paniekaanvallen staat jouw alarm radar te scherp afgesteld en gaat deze ook af wanneer je niet in een levensbedreigende situatie bent. De eerste keer dat je een paniekaanval kreeg ben je waarschijnlijk zo geschrokken dat je daarna bang bent geworden daarna nog een paniekaanval te krijgen. Wat er dan gebeurt is dat wanneer je ook maar iets van die angstreactie voelt, bewust of onbewust, jouw lichaam weer in een paniekaanval schiet. Je angst voor paniekaanvallen gaat deze paniekaanvallen veroorzaken. Hierdoor zul je ook situaties vermijden waar je bang bent een paniekaanval te krijgen. Je raakt dan in een vicieuze cirkel. Je weet nu hoe een paniekaanval ontstaat, dat helpt al ze tegen te gaan. Nu is het belangrijk om gewend te raken aan angstgevoelens en er niet van te schrikken. Zie deze reactie van je lichaam als een beschermende factor bij gevaar i.p.v. zelf een gevaar. Spreek jezelf wanneer je deze reactie van je lichaam voelt opkomen rustgevend toe. Probeer je te focussen op je ademhaling en doe bijvoorbeeld een kleine ontspanningsoefening. Wanneer er mensen in je omgeving zijn, bespreek dan ook met hen wat er aan de hand is. Paniekaanvallen zijn het beste te behandelen onder professionele begeleiding. Je huisarts kan je doorverwijzen naar een cognitief gedragstherapeut die jou kan helpen met je paniekaanvallen. Klik hier voor meer informatie over hoe je in behandeling kunt komen bij een psycholoog.

 

 

,

Psycholoog Najla in de media: AD – Verslaafd aan je smartphone

We horen steeds vaker over het fenomeen smartphoneverslaving. Het AD interviewde mij over dit fenomeen en samen stelden we tips op waarmee jij je telefoon vaker en makkelijker weg kunt leggen.

Lees hier  het artikel.

,

Zo stop je met roken!

In de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw was roken heel gebruikelijk en dan vooral onder mannen. Na de jaren 60 tot begin jaren 90 nam het percentage rokers sterk af. Deze daling is inmiddels niet meer zo sterk en het lijkt erop dat het aantal rokers in de samenleving stabiliseert. Wel is onder de groep jongeren in Nederland, het aantal rokers de laatste jaren afgenomen (Trimbos-Instituut, nd). Volgens het Trimbos-Instituut deed in 2014 29% van de rokers een poging om te stoppen, dat zijn in totaal meer dan een miljoen Nederlanders!

De wil om te stoppen met roken is er dus. Het stoppen met roken lukt bij de meeste rokers helaas alleen niet in 1 keer. Gemiddeld hebben ex-rokers 2,5 serieuze stoppogingen ondernomen voordat het ze lukte om het stoppen vol te houden. Uit een onderzoek uit 2013 blijkt dat de moeite die het iemand kost om te stoppen met roken voor een gedeelte afhangt van de beginleeftijd van het roken. Hoe jonger je begint met roken, hoe moeilijker het stoppen dus is. Dit maakt het extra goed nieuws dat het aantal jongeren dat in Nederland rookt afneemt!

Ben jij een roker? Van de huidige rokers is ongeveer 80% van plan om in de toekomst te stoppen met roken. Je staat er dus niet alleen voor!

Ik heb vijf wetenschappelijk bewezen tips waarmee het jou ECHT gaat lukken om te stoppen met roken:

Tip 1! Zorg voor een sterke motivatie waarom je wil stoppen! Motivatie is een sterke voorspeller voor het daadwerkelijk doen van stoppogingen. Uit onderzoek blijkt wel dat motivatie sterker gerelateerd is aan het doen van stoppogingen dan het daadwerkelijk volhouden van de stoppoging. Maar wanneer je het stoppen niet meer wil uitstellen dan is een goede motivatie dus erg belangrijk om de eerste stap te zetten!

Tip 2! Geloof dat je ook écht kunt stoppen met roken! Dit noemen we in de psychologie; zelfredzaamheid, eigen effectiviteit of soms waargenomen gedragscontrole. Je zag in onderzoek bij studenten, dat de studenten die er echt in geloofden dat zij konden stoppen een grotere kans hadden dat zij dit ook daadwerkelijk deden. Bij studenten die er eigenlijk niet echt in geloofden dat zij dit konden zag je dat zij probeerden te stoppen maar dit niet in stand konden houden. Het maakt hierbij niet uit hoe vaak en hoeveel je rookt. Het geloof dat je kan stoppen verklaart het verschil tussen de groep rokers die een stoppoging doet en deze niet volhoudt en de groep rokers die de stoppoging wel volhouden. Probeer dus vertrouwen te hebben in jezelf. Dan is de kans groter dat het je gaat lukken om van de sigaretten af te blijven!

Tip 3! Zorg voor een stimulerende omgeving. In verschillende psychologische modellen neemt de rol van de omgeving, dus de mensen om je heen, een voorspellende rol op zich. Zo is het moeilijker om je gedrag te veranderen als er een sociale norm heerst waarin roken meer vanzelfsprekend is. Het verminderen van signalen die roken triggeren kan helpen om daadwerkelijk te stoppen met roken. Breng personen in je omgeving dus op de hoogte van je stoppoging en maak het voor jezelf gemakkelijker door in de pauze niet met je rokende-vrienden mee naar buiten te gaan.

Tip 4! Probeer jezelf te identificeren met iemand die stopt of gestopt is met roken. Wanneer jij jezelf meer identificeert met iemand die stopt met roken voorspelt dit jouw intentie om te stoppen met roken en een hogere kans op het aantal stoppogingen. Is jouw vader bijvoorbeeld gestopt met roken? Denk dan, als hij het kan, dan kan ik het ook!

Bronnen:

Eline Meijer, Winifred A. Gebhardt, Arie Dijkstra, Marc C. Willemsen &Colette Van Laar. (2015), Quitting smoking: The importance of non-smoker identity in predicting smoking behaviour and responses to a smoking ban. Psychology & Health, Vol. 30, No. 12, 1387–1409,

Hyoung S. Lee, Delwyn Catley & Kari Jo Harris (2014). Improving Understanding of the Quitting Process: Psychological Predictors of Quit Attempts Versus Smoking Cessation Maintenance among College Students. Substance Use & Misuse, 49, 1332-1339.

Jamie Brown, Daniel Kotz, Susan Michie, John Stapleton, Matthew Walmsley, Robert West. How effective and cost-effective was the national mass media smoking cessation campaign ‘Stoptober’? (2013). Drug and Alcohol Dependence 135 (2014) 52– 58.

Kendler, K. S., Myers, J., Damaj, M. I., & Chen, X. (2013). Early smoking onset and risk for subsequent nicotine dependence: a monozygotic co-twin control study. American Journal of Psychiatry, 170, 408-413.

Verdurmen, J., Monshouwer, K., & Laar, M. van (2014). Factsheet Continu Onderzoek Rookgewoonten 2013. Utrecht: Trimbos-instituut.

Boeken:

Beïnvloeden en veranderen van gedrag. 2013. C.J. Wiekens. Pearson.

Gezondheidspsychologie. 2012. Val Morrison & Paul Bennet. Pearson

– Deze blog post en video zijn tot stand gekomen met behulp van Milou Nieuwenhuizen. –