,

Paniekaanval

 

Je lichaam wordt door angst gealarmeerd bij gevaarlijke situaties of om in actie te komen. In de oertijd was dit belangrijk om te overleven. In gevaarlijke situaties was het verstandig om te vluchten, te vechten of te verstijven om jezelf in veiligheid te brengen. De reactie van je lichaam alarmeert je lichaam en zorgt ervoor dat het lichaam in optimale conditie is om te reageren op het gevaar. Zo is verstijven bij gevaar handig wanneer jij je wil verbergen en zo is een versnelde hartslag goed wanneer je gaat vechten of vluchten. Wanneer je angst hebt in situaties die niet levensgevaarlijk zijn, zoals wanneer je een spinnetje ziet, is deze reactie van het lichaam natuurlijk een stuk minder handig.

Ook paniekaanvallen zijn alarmreacties bij gevaar. Wanneer jij last hebt van paniekaanvallen staat jouw alarm radar te scherp afgesteld en gaat deze ook af wanneer je niet in een levensbedreigende situatie bent. De eerste keer dat je een paniekaanval kreeg ben je waarschijnlijk zo geschrokken dat je daarna bang bent geworden daarna nog een paniekaanval te krijgen. Wat er dan gebeurt is dat wanneer je ook maar iets van die angstreactie voelt, bewust of onbewust, jouw lichaam weer in een paniekaanval schiet. Je angst voor paniekaanvallen gaat deze paniekaanvallen veroorzaken. Hierdoor zul je ook situaties vermijden waar je bang bent een paniekaanval te krijgen. Je raakt dan in een vicieuze cirkel. Je weet nu hoe een paniekaanval ontstaat, dat helpt al ze tegen te gaan. Nu is het belangrijk om gewend te raken aan angstgevoelens en er niet van te schrikken. Zie deze reactie van je lichaam als een beschermende factor bij gevaar i.p.v. zelf een gevaar. Spreek jezelf wanneer je deze reactie van je lichaam voelt opkomen rustgevend toe. Probeer je te focussen op je ademhaling en doe bijvoorbeeld een kleine ontspanningsoefening. Wanneer er mensen in je omgeving zijn, bespreek dan ook met hen wat er aan de hand is. Paniekaanvallen zijn het beste te behandelen onder professionele begeleiding. Je huisarts kan je doorverwijzen naar een cognitief gedragstherapeut die jou kan helpen met je paniekaanvallen. Klik hier voor meer informatie over hoe je in behandeling kunt komen bij een psycholoog.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *