,

Wat is mooi? Schoonheid door een culturele bril!

De cultuur waarin je opgroeit bepaalt wat jij mooi vindt. Zelf ben ik opgegroeid tussen twee culturen. Mijn vader komt uit Marokko en mijn moeder komt uit Nederland. Al op jonge leeftijd zag ik dat er in Nederland en Marokko andere dingen als mooi werden gezien. In de video van vandaag ga ik meer vertellen over de perceptie van schoonheid in verschillende culturen.

Onderzoeken hebben laten zien dat culturele groepen hun eigen gebaren, emotionele expressies, rituelen en esthetische lichaamsbewegingen en technieken hebben (Citro, 2011). In verschillende culturen ondergaan mensen schoonheidsrituelen die erop gericht zijn om het lichaam te ‘verbeteren’ en mooier te maken. Wat als mooi wordt gezien en als schoonheidsideaal wordt ervaren, verschilt per cultuur en verandert ook met de tijd. (Kottak, 2008).

Nu zijn er een aantal factoren die binnen alle culturen voorspellen wanneer iets als mooi wordt gezien. Een voorbeeld hiervan is de symmetrie van het lichaam/gezicht. Dit is evolutionair te verklaren omdat symmetrie over het algemeen in de natuur een goede gezondheid voorspelt. Wanneer je je voortplant met iemand die gezond is vergroot dit weer je kansen tot het produceren van gezonde nakomelingen. Evolutionair gezien is het dus verstandig om in je partner op zoek te gaan naar een aantrekkelijk persoon omdat die je kans op succesvolle voortplanting vergroot.

Wanneer je als mooi wordt gezien heeft dit vele voordelen. Van mooie mensen wordt onbewust gedacht dat ze aardiger zijn, betere sociale vaardigheden hebben en dat ze interessanter zijn dan mensen die niet als mooi worden beschouwd.

Gewicht

Wat wel verschilt binnen culturen is wat voor soort gewicht als mooi wordt gezien. Hier in Nederland worden tegenwoordig de fitgirls alom geprezen. De boeken van Faya Laurens en Rens Kroes vliegen over de toonbank en slanke en gespierde lichamen krijgen volop likes op Instagram. Er zijn ook landen waar juist de vollere vrouwen worden geprezen. Uit onderzoek van Sobal en Stunkard uit 1989 kwam naar voren dat de socio-economische status van het land kan voorspellen welk gewicht als mooi wordt gezien. In rijke landen zie je dat het schoonheidsideaal een slank postuur is. De rijke mensen zijn daar namelijk vaak slanker dan de relatief minder rijke mensen. Nederland is hiervan een voorbeeld. In ontwikkelingslanden, zoals veel Afrikaanse landen, is dit weer niet het geval. Hier zijn de dunne mensen over het algemeen armer dan de rijke mensen.

Huidskleur

Toen ik vroeger mijn familie in Marokko ging opzoeken had ik een tante die haar huid insmeerde met een crème waarmee zij in de zon niet bruin zou worden. Ook vermeed zij dat haar huid blootgesteld werd aan de zon. Zij keek dan ook gek op dat mijn zussen en ik in de zon gingen liggen om een zongebruinde huid te krijgen. Het schoonheidsideaal was in Marokko op dat moment een blanke huid. Ook vandaag de dag is er nog een miljoenen industrie omtrent het beïnvloeden van je huidskleur. Dit zowel wanneer het gaat om bruiner te worden en blanker te worden. Ook de voorkeur voor een lichte of donkere huid lijkt samen te hangen met de cultuur waarin je je bevindt (Chang et al., 2014; de Souza, 2008; Li et al., 2008). Onderzoek van Li uit 2008 en Chang uit 2014 laat zien dat in Afrika en Azië  aan een blanke huid de voorkeur wordt gegeven. Wanneer je een blanke huid hebt wordt het door veel mensen gezien als mooi maar is het ook een aanwijzing voor rijkdom, succes en aanzien. Ook hier speelt dus de socio-economische status een rol. In Azië en Afrika worden dan ook veelvuldig bleekmiddelen gebruikt voor de huid. De gezondheidsrisico’s die gekoppeld zijn aan het beïnvloeden van de huidskleur zijn groot (Chang et al., 2014; de Souza, 2008). Dermatologen en schoonheidsspecialisten zien regelmatig een beschadigde huid als gevolg van een overmatige blootstelling aan Uv-straling onder vrouwen die bruin willen zijn. Ook het gebruik van huidbleekmiddelen leidt tot allerlei huidziekten. Ben jij nou schoonheidsspecialiste of dermatoloog, dan ben ik heel erg benieuwd of jij dit verschil ik schoonheidsperceptie terug ziet binnen je clientèle vanuit verschillende culturen. Laat dat dan even hieronder achter in de reacties.

Lippen

Sinds Kylie Jenner de aanblik van haar gezicht sensationeel heeft weten te veranderen na lipfillers is er in de westerse wereld een hype ontstaan rondom volle lippen. Als ik een rondje zap op de tv zie ik de ene na de andere celebrity die voor het eerst sinds jaren volle lippen heeft. Ook hier op YouTube zie je dat een aantal vloggers hun lippen heeft laten opvullen en hier open over is. Op de kanalen van Monica Geuze en Masha Feoktistova kun je zien hoe zij hun lippen laten opvullen. Mensen in de westerse wereld lijken de laatste tijd geobsedeerd door volle lippen. Ik vroeg me af; is de liefde voor volle lippen in de westerse wereld plotseling ontstaan of zat dit er al langer aan te komen?  Uit wetenschappelijk onderzoek van Auger en Turley uit 1990 bleek al dat sinds 1900 volle lippen steeds meer als aantrekkelijk worden gezien onder vrouwen. Zij bestudeerden modetijdschriften door de jaren heen en de modellen, vrouwen die stonden voor de schoonheidsidealen van dat moment, kregen steeds vollere lippen. Volle lippen worden met jeugdigheid geassocieerd, iets dat vandaag de dag wordt geprezen en als aantrekkelijk wordt gezien. Wanneer je dunne lippen hebt wordt dit geassocieerd met het tegenovergestelde. Niet zo gek dus dat het opvullen van dunne lippen van Kylie Jenner ertoe heeft geleid dat zij als meer aantrekkelijk werd beschouwd en een ware hype heeft gecreëerd. Volle lippen passen namelijk helemaal bij het schoonheidsideaal onder vrouwen dat zich al tientallen jaren aan het ontwikkelen is maar was dus zeker niet altijd al onderdeel van het westerse schoonheidsideaal.

Hou wel in je achterhoofd, deze schoonheidsidealen gelden natuurlijk niet voor iedereen! De schoonheidsidealen die heersen binnen een land weerspiegelen natuurlijk niet wat ieder individu mooi vindt!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *