, ,

Zo word je sneller beter!

Niemand vindt ziek zijn leuk. Daarom wil je graag zo snel mogelijk weer beter worden als je ziek bent. Wist jij dat je met behulp van psychologie sneller beter kunt worden en je weerstand kunt verbeteren?

Vandaag geef ik je drie super simpele tips waarmee jij met behulp van psychologie je herstel kunt bevorderen. Vooral mijn laatste tip is belangrijk dus blijf lezen tot het einde!

Tip 1 – Maak gebruik van daglicht

Mensen genezen sneller wanneer zij in aanraking komen met daglicht. Dit is het geval bij zowel lichamelijke ziektes als bij psychische ziektes. In ziekenhuizen is onderzoek gedaan bij de patiënten die opgenomen waren en wat bleek is dat de mensen die meer in aanraking kwamen met daglicht sneller genazen en met ontslag konden. Ben jij dus ziek thuis? Probeer dan als het kan toch buiten te gaan zitten, een wandeling te maken of bij het raam te gaan zitten. 

Tip 2 – Kijk naar groen buiten

Bij het raam zitten wanneer je ziek bent is sowieso een goed idee. Dit dan wel als in je een groenrijke omgeving woont. Uit onderzoeken bleek namelijk ook dat patiënten die een bed hadden bij een raam dat uitkeek op een groene omgeving ook minder dagen opgenomen waren.

Tip 3 – Voorkom langdurige stress

Wil jij helemaal niet ziek worden? Dan is het nu opletten geblazen! Wanneer mensen last hebben van langdurige stress daalt de weerstand. Merk jij dat je telkens weer last krijgt van verkoudheden, de griep en ga zo maar door tijdens drukke en stressvolle periodes? Eigenlijk tijdens periodes dat het alles behalve uit komt dat je ziek bent omdat je al zo veel moet doen! Dan kan het komen doordat je te lang gestrest bent geweest en je hierdoor de kans vergroot hebt dat je sneller ziek wordt. Je lichaam en geest hebben momenten nodig om tot rust te komen na inspanning. Zorg dus voor voldoende momenten om even bij te komen gedurende de dag zodat jij jezelf niet uitput  

Hopelijk heb je iets aan deze tips gehad! Ben jij ziek terwijl je dit leest dan wens ik je uiteraard beterschap en veel gezondheid!

, , ,

Zo geniet je meer van het leven!

Veel mensen staan maar weinig stil bij alles dat goed gaat. Vaak zijn we vooral bezig met problemen die we moeten oplossen en dingen die nog leuker en nog beter kunnen. Als jij meer wilt kunnen genieten in je leven dan lukt het niet om alle vervelende dingen uit je leven te bannen. Het leven bestaat nou eenmaal uit leuke ervaringen en minder leuke ervaringen.

We maken allemaal leuke dingen mee in het leven maar dat betekent niet dat we daar ook daadwerkelijk van kunnen genieten. Je herkent het vast wel dat je iets lekkers hebt gegeten zoals een stuk taart of een zak chips en dat je ineens bij de laatste hap bent en je niet perse geproefd hebt wat je at. Het kan ook zijn dat je op een feestje was waar het op zich leuk was maar waar je niet echt genoten hebt. Zo zit ons leven vol met leuke momenten maar echt een fijn gevoel erbij krijgen lukt nog niet altijd.

Genieten is meer dan plezier hebben.

Het gaat om bewust zijn van wat positief is in het leven. Wanneer je bewust stil staat bij wat leuk is maakt dit dat je er meer van kunt genieten. We worden snel afgeleid en zijn snel verveeld en daarom lijken we dat genieten soms te vergeten. Een duidelijk voorbeeld hiervan is wanneer mensen op vakantie gaan of een concert bezoeken. Jij hebt je vast ook schuldig gemaakt aan foto’s maken en deze uploaden op Instagram waardoor je het echte geniet moment hebt gemist. Ook in het klein gebeurt dit. Bijvoorbeeld wanneer jouw favo nummer op de radio komt en je na 30 seconden je Instagram gaat checken.

Genieten betekent dat je bezig bent met die activiteit zelf. Je bent bezig met dat wat je plezier heeft. Je kijkt naar die zonsondergang, je danst op de muziek van het concert of je zingt mee met het liedje op de radio.

De oefening:

Stap 1:

Eerst ga je checken in je agenda wat voor leuke en positieve activiteiten je de afgelopen twee weken gedaan hebt.

Stap 2:

Bepaal voor deze momenten in hoeverre je deze momenten bewust aan het genieten was. Was jij afgeleid of stond je op de automatische piloot?

Stap 3:

Kijk naar de momenten dat je echt aan het genieten was. Hoe zagen die momenten eruit? Zijn er verschillen met de momenten dat je juist afwezig was?

Stap 4:

Je hoeft geen nieuwe dingen te gaan doen of van alles extra leuks in je agenda te plannen. Probeer gewoon meer bewust te zijn van de leuke momenten. Sta er op deze momenten bij stil dat het een leuk moment is. Ruik, kijk, luister wat er om je heen gebeurt. Merk op welke positieve emoties jij in je lichaam voelt. Dwaalt je aandacht af en merk je dit? Richt je aandacht dan weer op dit moment. Het kan helpen om even rustig en diep adem te halen.

Geniet ervan!

Deze informatie en oefening zijn gebaseerd op informatie uit het boek #imperfectlife geschreven door Matthijs Steeneveld. Dit boek heb ik cadeau gekregen van Boom Psychologie. Koop het boek via deze link: https://www.boompsychologie.nl/product/100-8314_imperfectlife