, , ,

Deze bekendheden hadden een depressie

Heb jij last van depressieve gevoelens of zelfs een depressie? Dan ben je niet de enige. Volgens het Trimbos Instituut krijgen in Nederland krijgt iets minder dan 1 op  de 5 volwassenen van 18-64 jaar ooit in het leven te maken met een depressie. Elk jaar geldt dat voor ongeveer 5% van de volwassenen. Iedereen kan een depressie krijgen. Zelfs grote sterren waar miljoenen mensen tegenop kijken en die alles wat hun hartje begeert lijken te hebben. Vandaag ga ik je vertellen welke drie bekendheden ook last hadden van een depressie. Dan zul jij zien, een depressie krijgen is helemaal niet gek!

Wanneer heb je een depressie?

Voor ik begin met het lijstje zal ik een korte uitleg geven over wat een depressie is. Het eerste hoofdkenmerk van een depressie is minimaal twee weken achtereen last hebben van een somber gevoel. Het tweede hoofdkenmerk is minimaal twee weken achtereen niet kunnen genieten van activiteiten waar je normaal gesproken plezier aan beleeft. Daarnaast hebben mensen met een depressie ook last van overige klachten die per persoon kunnen wisselen zoals een verandering in slaappatroon, gedachten over de dood en een verandering in de eetlust. Een depressie kan worden vast gesteld door een arts of psycholoog.

Hoe krijg je een depressie?

Een depressie ontstaat meestal door een combinatie van persoonlijke eigenschappen, lichamelijke oorzaken en levenservaringen. Bij persoonlijke eigenschappen kun je denken aan bijvoorbeeld alles perfect willen doen of geen zelfvertrouwen hebben. Bij lichamelijke eigenschappen kun je denken aan erfelijkheid. Als (een van) jouw ouders een depressie heeft is de kans groter dat jij dit ook hebt. Ook ervaringen kunnen een depressie triggeren. Dit zijn vaak ervaringen die je leven erg veranderen. Denk dan aan een verhuizing, een scheiding van jezelf of je ouders of het verlies van een dierbare. Deze oorzaken laten dan ook zien dat iedereen een depressie kan krijgen. Zo ook de volgende bekendheden.

1. Lady Gaga

In verschillende interviews vertelt Lady Gaga over haar psychische problemen. Al meerdere keren in haar leven heeft zij geworsteld met depressieve gevoelens. Zij heeft ook verteld anti depressiva te gebruiken. Ook benoemt zij in interviews last te hebben gehad van traumagerelateerde klachten. Lady Gaga is op 16 jarige leeftijd verkracht. Op dit moment zet Lady Gaga zich met haar stichting Born this way in om psychische problemen aan te pakken onder jongeren. Ook werkte zij mee aan een grote campagne van het engelse koningshuis om psychische problemen meer bespreekbaar te maken. 

2. Prins Harry 

Zo komen we dan ook snel bij nummer 2. Op 12-jarige leeftijd overleed de moeder van Prins Harry, prinses Diana in een tragisch auto ongeluk. Jaren lang heeft hij hiermee geworsteld en probeerde hij zijn emoties te onderdrukken. Hij kreeg last van depressieve gevoelens, angstaanvallen en agressieregulatie problemen. Uiteindelijk heeft hij op 28-jarige leeftijd hulp gezocht bij een psycholoog. Hij benoemt dat hij op het moment dat hij hulp zocht compleet was ingestort. Professionele hulp die bestond uit gesprekken met een psycholoog in combinatie met boksen om zijn energie en fysiek kwijt te kunnen heeft hij als zeer helpend ervaren. Prins Harry zet zich nu actief in om psychische problemen meer bespreekbaar te maken. Zo werkte hij vorig jaar mee aan de campagne Heads Together waar hij o.a. in een video met Lady Gaga sprak sprak over psychische problemen. 

3. J.K. Rowling 

Terwijl J.K. Rowling Harry Potter creëerde en de boeken schreef leed zij aan een depressie. Het schrijven van de boeken hielp Rowling om over haar depressie heen te komen. Het schrijven van de boeken hielp haar om meer structuur en invulling aan de dag te geven. Daarnaast heeft J.K. Rowling ook hulp ingeschakeld van een arts. Uiteindelijk heeft deze haar doorverwezen waardoor ze therapie kreeg. Later heeft Rowling haar ervaring van het lijden aan een hevige depressie omgezet tot de wezens dementoren. 

“Dementors are among the foulest creatures that walk this earth. They infest the darkest, filthiest places, they glory in decay and despair, they drain peace, hope, and happiness out of the air around them… Get too near a Dementor and every good feeling, every happy memory will be sucked out of you. If it can, the Dementor will feed on you long enough to reduce you to something like itself…soulless and evil. You will be left with nothing but the worst experiences of your life.“

Zo zie je maar ook een superster / zangeres, prins en mega getalenteerde schrijfster kunnen een depressie krijgen. Het kan ons allemaal overkomen. Herken jij symptomen van een depressie? Neem dan contact op met je huisarts. Heb jij ervaringen met een depressie of ken jij andere sterren die een depressie hebben gehad? Laat het dan hieronder achter in de reacties. 

Zie jij het leven niet meer zitten? Praten kan opluchten. Je kan 24/7 anoniem chatten via 113.nl of bellen met 113 of 0800-0113 (gratis)

,

Zo blijf je mentaal gezond in tijden van het coronavirus

Het Coronavirus heeft Nederland in zijn ban. Vanuit de overheid zijn er strikte maatregelen gesteld. Alle scholen zijn gesloten en mensen moeten zo veel mogelijk thuiswerken. Ook alle eet- en drinkgelegenheden, sport- en fitnessclubs, sauna’s, seksclubs en coffeeshops hebben hun deuren moeten sluiten. Iedereen in Nederland wordt gevraagd om waar mogelijk 1,5 meter afstand van elkaar te bewaren. Ook bijvoorbeeld bij het boodschappen doen.

Deze maatregelen maar ook het voortdurend nieuws over deze pandemie kunnen een flinke tol hebben op de mentale gezondheid. En dit effect is extra groot op mensen die al psychische klachten zoals een angststoornis of dwangstoornis hebben!

Gelukkig zijn er ook een aantal dingen die je kunt doen om je mentale gezondheid in deze onzekere tijden te beschermen. In deze blogpost geef ik vijf wetenschappelijke tips om jouw mentale gezondheid zo goed mogelijk te houden tijdens thuisisolatie!

Tip 1 – Limiteer je mediagebruik

Zorg ervoor dat je niet de hele dag het nieuws aan hebt staan. Extra vaak het nieuws checken leidt meestal niet tot extra nieuwe informatie. Wel zorgt het ervoor dat jij je steeds minder goed gaat voelen. Ook is er veel ‘fake news’ met horrorverhalen rondom het Coronavirus aanwezig. Spreek met jezelf aan het begin van de dag af hoeveel tijd je besteedt aan het bekijken van het nieuws. Een uurtje per dag is bijvoorbeeld echt al voldoende. Zorg er dan ook voor dat je betrouwbare bronnen raadpleegt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de persconferenties vanuit de overheid en de informatie die vanuit de RIVM op de website wordt gedeeld.

Tip 2 – Behoud een vast dag- en nachtritme

Probeer zo veel mogelijk je vaste ritme vast te houden. Sta op tijd op. Als je vroeg opstaat is de kans groter dat jij je gedurende de dag goed gestemd voelt. Ga ook niet te laat slapen. Probeer hierin vaste tijden aan te houden. Hiermee voorkom je slaapproblemen. Verzorg jezelf ook zoals je dat normaal ook zou doen. Neem een douche en kleed jezelf aan. Eet ook op vaste tijden. Dit helpt om je stemming goed te houden.

Tip 3 – Onderhoud sociale contacten

Het hebben van sociaal contact is een basisbehoefte van de mens en dus ook echt noodzakelijk. Door de nieuwe maatregelen kan het zo zijn dat je vaak alleen thuis bent. Probeer zo veel mogelijk sociale contacten te onderhouden. Zeker wanneer je alleenwonend bent. Er zijn gelukkig vandaag de dag allerlei manieren waarop je dat kunt doen zonder elkaar daadwerkelijk real life te zien. Plan FaceTime of Skype afspraken met je vrienden en familie. Je kunt zelfs met hele groepen beeldbellen! Zorg er wel voor dat je het niet de hele tijd over de gevaren van het Corona virus hebt. 

Tip 4 – Blijf bewegen

Regelmatig sporten helpt om je mentale gezondheid goed te houden. Als je de hele dag thuis moet zitten kun je echter geneigd  zijn om te gaan bankhangen. Zeker nu de sportscholen gesloten zijn. Zoek een thuis work-out op en ga lekker bewegen. Er worden dan stofjes aangemaakt door je brein die jou een goed gevoel geven. Als je helemaal goed bezig wilt zijn zoek dan de natuur op en maak een lange wandeling. Daglicht zorgt er nog eens extra voor dat jij je goed zult gaan voelen. 

Tip 5 – Plan activiteiten

Zorg voor een goede daginvulling. Probeer hierin een balans te vinden tussen het doen van nuttige dingen en dingen die je leuk vindt. Bij nuttige dingen kun je denken aan die klus in huis die maar blijft liggen of het bellen van je eenzame oudtante. Bij leuke dingen kun je denken spelen met je hond of een lekkere cake bakken. Dit zorgt ervoor dat jij je minder somber voelt en dat je met een voldaan gevoel de dag kunt afsluiten.

Gebruik deze tips, deel ze met je familie en vrienden en zorg goed voor jezelf!

Deze video is mede mogelijk gemaakt door Reinier van Arkel. Kijk voor meer informatie over Reinier van Arkel op de website: http://reiniervanarkel.nl