, ,

Tien tips tegen depressieve gevoelens

In Nederland krijgt iets minder dan 1 op de 5 mensen in zijn of haar leven te maken met een depressie. Als je last hebt van een depressie moet je actie ondernemen. In deze video deel ik tien handige tips waarmee jij zelf je somberheid kunt verminderen. Let op: schakel ook altijd professionele hulp in als jij last hebt van depressieve gevoelens.

Zie jij het leven niet meer zitten? Praten kan opluchten. Je kan 24/7 anoniem chatten via 113.nl of bellen met 113 of 0800-0113 (gratis)

 

 

, ,

Vijf concentratie tips

Vandaag ga ik jullie vijf tips geven waarmee het gaat lukken om je aandacht en concentratie te verbeteren.

Tip 1 – Plan voldoende tijd in

Zorg ervoor dat je voldoende de tijd inplant voor de taak die je met aandacht wilt uitvoeren. Te weinig tijd zorgt voor stress en stress is funest voor een goede concentratie.

Tip 2 – Schakel social media uit

Check jij je social media, beantwoord jij mails of kijk jij video’s tijdens het studeren of werken? Niemand kan twee taken die een beroep doen op je aandacht tegelijk uitvoeren. Je onderbreekt door dit te doen telkens de taak waaraan je geconcentreerd moet werken. Het switchen zorgt voor tijds verlies en verminderde aandacht. Zorg er dus voor dat je deze apps hebt uitstaan en je volledig aan de slag kunt met je taak.

Tip 3 – Mediteer

Mediteer dagelijks een kwartier. Dit kan een behoorlijke impact hebben op je aandacht. Hoe langer je kunt mediteren, hoe makkelijker het wordt om je een langere periode te concentreren. Mediteer jij nog niet? Begin dan met kortere meditatiesessies van 10 minuten en breidt dit uur naar sessies van een uur.

Klik hier voor fijne meditatie oefeningen.

Tip 4 – Luister instrumentale muziek

Niet iedereen werkt graag in stilte. Wil je wel muziek luisteren kies dan voor muziek die niet in een taal is die je verstaat of instrumentale muziek. Wanneer je de tekst wel verstaat gaat je brein automatisch deze tekst verwerken. Dan wordt het werkgeheugen daarvoor ingeschakeld en vermindert je concentratie voor je taak. De beste muziek is ingetogen muziek met repetitieve beats. Denk aan bijvoorbeeld trance muziek.

Tip 5 – Plan cafeïne momenten in

Cafeïne stimuleert de concentratie, geeft energie en verbetert de prestatie. Plan je cafeïne moment wel slim in. Cafeïne werkt na 25 minuten en na een uur zit je op een piek. Drink je een paar uur voor een taak een koffie? Dan heb je juist een energie dip tijdens de taak. Dan is je lichaam hard bezig om het goedje af te voegen.

Deze tips komen uit het boek Grip op je aandacht van Stefan van der Stighel. Bestel het via deze link: https://www.mavenpublishing.nl/boeken/grip-op-je-aandacht

,

Psycholoog Najla in de Media: Het Parool

Psychologen, therapeuten en coaches zetten steeds vaker hun Instagram pagina in om te praten over psychische problemen. Werkt dat? Het Parool nam mijn Instagram pagina onder de loep en interviewde mij over dit onderwerp.

Klik hier voor het artikel.