,

Zo kom jij van je jetlag af!

Als jij wel eens een jetlag hebt gehad dan weet je dat dit geen pretje is. Je kunt problemen krijgen met inslapen en doorslapen, je kunt super slaperig worden overdag, je kunt moeite hebben met concentreren, je geheugen kan minder goed werken en de werking van je maag en darmen kan verstoord raken. Vandaag ga ik je mijn gouden tips geven waarmee jij je jetlag tot een minimum kunt beperken. 

De ernst van de jetlag hangt van meerdere zaken af. Allereerst het aantal tijdzones dat overschreden wordt. Daarnaast speelt ook de richting van de vlucht en de tijd van vertrek en aankomst een rol. Ook onderling per persoon zie je verschillen. Je kunt met iemand dezelfde reis maken en toch kan de een meer last hebben van een jetlag dan de ander. Een voorbeeld van een persoonlijk verschil komt bijvoorbeeld door een verschil in leeftijd. Mensen boven de 50 hebben bijvoorbeeld vaak meer last van jetlag-klachten dan jongeren.

Persoonlijke kenmerken zoals je leeftijd kun je nu eenmaal niet zo makkelijk veranderen. En soms moet je nou eenmaal meerdere tijdzones overschrijden met een vlucht die vertrekt om 3 uur s ’nachts om een mooie reis te maken. Dan is het dus handig als je weet hoe je die jetlag kunt tackelen. 

Tip 1. Het eerste dat slim is om te doen is om de tijden van slaap en wakker zijn gelijk te verschuiven. Is het voor jou gevoelsmatig middernacht als je aankomt op je bestemming maar is het daar daadwerkelijk 1 uur s’middags? Blijf dan wakker en ga pas slapen als het daar avond is. 

Tip 2. Stel je in de ochtend op de bestemming zo veel mogelijk bloot aan daglicht. Hierdoor wordt jouw biologische klok zo snel mogelijk bijgesteld naar de nieuwe kloktijd. 

Tip 3. Neem voor het slapen gaan een melatonine tablet of capsule. Melatonine is een stofje dat je lichaam normaal zelf aanmaakt als het donker wordt en waarvan je slaperig wordt. Als jij nog niet moe bent op je nieuwe bestemming wanneer het daar bedtijd is dan kan melatonine jou helpen om slaperig te worden. Bij drogisterijen kun je melatonine tabletjes kopen.

Deze tips zijn geïnspireerd op de passage over jetlags in het Handboek slaap en slaapstoornissen. Je kunt het boek bestellen via deze link: https://www.bol.com/nl/p/handboek-slaap-en-slaapstoornissen/1001004001458410/

Psycholoog Najla in de media: Hart van Nederland

Bij het jaarcongres van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in Maastricht hebben honderden burgemeesters en wethouders uitbundig gelachen om een uitspraak van Tommy Wieringa dat de aanslag op De Telegraaf en Panorama ‘veel te laat’ kwam. Achteraf gaven velen aan de grap eigenlijk niet grappig te hebben gevonden. Waarom lachen mensen om een grap terwijl zij hem eigenlijk ongepast en niet grappig vinden? Deze vraag beantwoord ik in een interview met Hart van Nederland.

 

Bekijk via deze link het item: https://www.hartvannederland.nl/video/uitzendingen/2018/27-juni-2018-late-editie/

,

Tips: Zo maak je van een rotdag een topdag!

Heb jij zo’n dag waarop je niet zo lekker in je vel zit? Heb jij een pechdag! Heb jij een slecht humeur? Ben jij chagrijnig? Als je deze drie dingen doet kun jij van je rotdag een topdag maken.

  1. Wees lief voor je lichaam. Je kunt mooi je nagels lakken. Vraag je geliefde om een massage. Neem een warm bad met een heerlijke bruisbal erin. Eet je lievelingseten. Wedden dat jij je hierna al weer wat beter voelt.
  2. Doe iets dat bevrediging schenkt. Heb jij zo’n klusje liggen waarvan je al een hele tijd denkt; dat moet ik nog doen. Als jij dit oppakt en hebt gedaan ga jij je waarschijnlijk beter voelen. Verstuur eindelijk dat pakketje. Betaal die rekening. Schrob die badkamer. Bel die tante die je al weken moet bellen. Als dit gedaan is zul jij je waarschijnlijk voldaan voelen! Geef jezelf ook een dik compliment als jij je taak hebt uitgevoerd!
  3. Voer een activiteit uit die je blij maakt. Ben jij dol op films? Ga dan lekker naar de bioscoop. Word jij van wandelen altijd blij? Ga dan heerlijk naar de hei. Maakt die vriendin jou altijd aan het lachen? Breng haar een bezoekje. Heb jij zo’n liedje waar je wel bij moet dansen? Draai dat nummer. 

Wedden dat jouw dag een stuk leuker is wanneer jij deze drie dingen doet?

,

Mijn Netflix documentaire tips – 2018

De mensen die mij goed kennen weten dit. Ik ben dol op documentaires. Netflix heeft recentelijk weer een aantal toppers toegevoegd. Ik deel ze in deze video:

Wild Wild Country: https://www.netflix.com/nl/title/80145240

The Keepers: https://www.netflix.com/nl/title/80122179

The Rachel Divide: https://www.netflix.com/title/80149821

* Deze video / blogpost is niet in samenwerking met Netflix.

Test: Heb jij een dwangstoornis?

Check: Heb jij een dwangstoornis of normale dwang?

Om te checken of er sprake is van normale dwang of dat er sprake is van een dwangstoornis kijken wij psychologen naar de volgende punten:

  1. Bij een dwangstoornis is de angst veel heftiger. Els schrikt iedere keer weer hevig als ze een agressieve gedachte heeft. Haar angst is zo erg dat zij er buikpijn van krijgt. 
  2. Bij een dwangstoornis is het moeilijker om je te verzetten tegen de dwang. Je hebt het gevoel dat je de handelingen moet uitvoeren. Als je dit niet doet word je angstig. Rob moet er niet aan denken dat hij brieven ‘zomaar’ zou weg gooien. Als Tineke het wel eens voorstelt reageert hij fel. 
  3. De handelingen staan niet in verhouding tot het gevaar dat je probeert te voorkomen of bezweren. Douwe weet wel dat hij met het tellen van zijn stappen niet kan voorkomen dat zij kinderen een ongeluk krijgen. Toch gaat hij soms vijf keer terug.
  4. De dwanghandelingen en dwangedachten nemen veel tijd in beslag. Bij een stoornis vragen de dwanghandelingen meer dan één uur per dag in beslag. Saïda is dagelijks uren bezig met schoonmaken en handen wassen.
  5. De dwanghandelingen en -gedachten zorgen ervoor dat je niet meer normaal kunt functioneren in je gezin of werk. Anne is al maanden ziek thuis. De controles die zij thuis en op het werk moest uitvoeren zorgden ervoor dat zij het werk niet kon volhouden. 

Herken jij jezelf in een van deze vormen van dwang? De info uit deze video is afkomstig uit het boek Dwang van Manja de Neef en Yvette van der Pas. In dit boek is bestemd voor mensen die van hun dwangklachten af willen. Je krijgt info over de stoornis, het ontstaan en voortbestaan van de klachten, de rol van de mensen in de omgeving en over de behandeling. Vervolgens leer je hoe je een stappenplan maakt om van je klachten af te komen en hoe je dat in tien weken kunt uitvoeren.* Het boek bestel je via deze link:

https://www.boompsychologie.nl/product/100-1626_Dwang?utm_source=Najladepsycholoog&utm_medium=Youtube&utm_campaign=Dwang

*Contra-indicatie: Dit boek is niet bedoeld voor mensen die sprake hebben van ernstige dwang. Hier spreken we van als je bij veel dingen die je wilt doen belemmerd wordt door de dwang. Ook als je geen weerstand aan de dwang kunt bieden, en het onvoorstelbaar is dat je dit ooit zou doen, is een zelfhulprogramma onvoldoende. Maak een afspraak met je huisarts en bespreek of professionele hulp nodig is.  

,

Dwangstoornis – Dwang

Voel jij je gedwongen om bepaalde controles of rituelen uit te voeren? Heb jij het gevoel dat je dit moet doen, terwijl je weet dat het eigenlijk niet nodig is? Dan heb jij misschien last van dwangklachten. 

Dwangklachten bestaan uit twee elementen: dwanggedachten en dwanghandelingen.

Dwanggedachten gaan over dreiging en gevaar. Ze roepen angst op. Dwanghandelingen worden uitgevoerd om de dreiging of het gevaar af te wenden of voorkomen. Door ze uit te voeren zorg je ervoor dat je de angst vermindert of niet optreed. Een bekend voorbeeld is het afkloppen op hout. Als er gesproken wordt over een ernstige ziekte, kloppen veel mensen tegen hout omdat ze dan denken dat de ziekte hun of hun familie niet zal treffen. 

Wanneer is iets nou echt dwang? Er zijn diverse soorten dwanghandelingen en daar horen angstige gedachten bij over verschillende soorten dreiging en gevaar. Je noemt het dwang wanneer de angstige gedachten buitensporig zijn en niet in verhouding staan tot het daadwerkelijke gevaar. En als ook de  dwanghandelingen buiten proportie zijn. 

Laten we eerst de meest voorkomende vormen van dwang bekijken.

Smetvrees:

Van deze vorm van dwang heb ik zelf een klein beetje last moet ik eerlijk bekennen! Smetvrees wordt ook wel wasdrang genoemd. Mensen die hier last van hebben wassen vaak hun handen, kleding en huis veel, lang en grondig. Een tweede extra keer de groente of een appel wassen is niet genoeg. Mensen met smetvrees zijn bang om vuil te worden of besmet te raken met een ziekte of zelfs de dood als het gevolg. 

Controledwang:

Mensen die hier last van hebben zijn veel tijd en energie tijd met controleren. Zij checken bijvoorbeeld of het gas wel echt uit, of de elektrische apparaten wel echt uit zijn, of de deur wel echt op slot is. Sommige mensen bellen vaak familieleden om te checken of alles wel goed met ze is, of gaan heel vaak bij de baby kijken of deze nog ademt. Nu checken veel mensen een tweede keer voor het slapen gaan of de deur wel echt op slot is. Mensen met dwang controleren dingen niet één keer, maar vele malen. 

Fun fact: Vaak zie je dat mensen die normaal geen last hebben van controledwang hier wel wat last van krijgen wanneer ze op vakantie gaan. Hoe vaak check jij of jij je paspoort bij hebt en of je de deur wel echt hebt afgesloten wanneer je op vakantie gaat?

Orde- en symmetriedwang:

Dingen rechtleggen is heel belangrijk voor mensen die hier last van hebben. De meubels moeten precies even ver van elkaar staan, de spullen moeten in een bepaald patroon gerangschikt worden, de kleding in de kast moet op kleur gesorteerd worden. Mensen die hier last van hebben tellen ook vaak en herhalen handelingen. 

Verzameldwang:

Kun jij maar moeilijk afstand doen van dingen? Als je postzegels spaart, of voetbalkaartjes heb je nog geen last van dwang. We spreken er pas van als er echt angst bij komt kijken. Als het verzamelen een manier is om dreiging en gevaar op afstand te houden. Iemand met verzameldrang is echt als de dood dat hij iets belangrijks weggooit of verliest en heeft het idee dat dit onmisbaar is. In programma’s zoals extreme hoarders zie je bijvoorbeeld dat mensen als de dood zijn om een spijker weg te gooien omdat dit misschien ooit onmisbaar zal zijn in geval van nood.

Agressieve, seksuele of godlasterlijke gedachten:

Deze mensen hebben vooral last van dwanggedachten. Zij hebben bijvoorbeeld de gedachte iemand iets aan te doen, of dat ze iemand zullen verkrachten of dat zij godlasterlijke taal zullen uitslaan. De gedachten komen zomaar op  en de persoon heeft het idee er geen invloed op te hebben. 

Herken jij jezelf in een van deze vormen van dwang? De info uit deze video is afkomstig uit het boek Dwang van Manja de Neef en Yvette van der Pas. In dit boek is bestemd voor mensen die van hun dwangklachten af willen. Je krijgt info over de stoornis, het ontstaan en voortbestaan van de klachten, de rol van de mensen in de omgeving en over de behandeling. Vervolgens leer je hoe je een stappenplan maakt om van je klachten af te komen en hoe je dat in tien weken kunt uitvoeren.* Je kunt het boek bestellen via onderstaande link of mee doen aan de win-actie. Het enige wat je moet doen is onder de video te laten weten dat je mee doet, een duimpje omhoog te doen bij de video en je te abonneren op mijn YouTube kanaal. 

https://www.boompsychologie.nl/product/100-1626_Dwang?utm_source=Najladepsycholoog&utm_medium=Youtube&utm_campaign=Dwang

*Contra-indicatie: Dit boek is niet bedoeld voor mensen die sprake hebben van ernstige dwang. Hier spreken we van als je bij veel dingen die je wilt doen belemmerd wordt door de dwang. Ook als je geen weerstand aan de dwang kunt bieden, en het onvoorstelbaar is dat je dit ooit zou doen, is een zelfhulprogramma onvoldoende. Maak een afspraak met je huisarts en bespreek of professionele hulp nodig is.