,

Geef je zelfvertrouwen een boost!

Soms besluipt ons het gevoel van onzekerheid en wil het maar niet verdwijnen. Van tijd tot tijd is werkelijk iedereen onzeker en kunnen we onszelf kwetsbaar, incompetent en verloren voelen. Ook personen die het prototype van zelfverzekerdheid lijken te zijn, kunnen van binnen onzeker zijn.

Met de volgende tips leer je om onzekerheid om te bouwen naar zelfverzekerdheid. Want stralen van zelfverzekerdheid, dat is wat we uiteindelijk allemaal willen, toch?

Tip 1:

Ga jij iets doen waar je wat onzeker over bent? Dan helpt het vaak om anderen de taak succesvol te zien uitvoeren. Wanneer jij iemand anders een taak succesvol ziet uitvoeren dan is dit van invloed op de verwachting die jij hebt over jouw eigen uitvoering ervan. Stel je voor, je doet mee aan een bootcamples. Jullie gaan allemaal voor het eerst autobanden omrollen. Je bent nerveus of jij dit wel kan aangezien die banden toch behoorlijk zwaar zijn en jij een lange tijd niet getraind hebt. Zodra je alle andere bootcampers succesvol de banden ziet omrollen, zal dit jouw angst verminderen en je het gevoel geven dat jij dit ook kan.

Tip 2:

Door te visualiseren dat jij iets goed kan zal de kans vergroot worden dat jij je zeker voelt over de taak en hierdoor de taak goed kan uitvoeren. Sporters gebruiken deze truc al jaren. Dus zodra jij gaat bootcampen en jezelf keer op keer voorstelt hoe jij die grote autobanden succesvol omrolt, is de kans groter dat het jou ook daadwerkelijk gaat lukken omdat je dan zekerder bent over je eigen presteren. Wanneer jij jezelf telkens voorstelt dat jij dat je gaat falen, is de kans dat het mislukt groter doordat je onzeker aan de taak start. Dus zodra jij visualiseert dat je een taak goed uitvoert dan zal jij zekerder worden over jezelf en de uitvoering en vergroot jij ook nog eens de kans op succes.

Tip 3:

Je wordt zekerder over jezelf van succeservaringen. In de huidige maatschappij worden we vaak gestimuleerd om grenzen te verleggen en zo jezelf te verbeteren. Wanneer je zelfverzekerd wil zijn helpt het om dingen te doen waar je goed in bent. Wanneer je dus 5 kilometer hardlopen onder de knie hebt, herhaal dit dan een aantal keer en geniet van het gevoel van succes voordat je jezelf een nieuw doel opstelt. Nu zijn we vaak geneigd om gelijk nieuwe doelen op te stellen zonder stil te staan bij de huidige succeservaring en te profiteren van die succeservaringen. Zelfverzekerdheid wordt vergroot door succeservaringen. Wanneer je jezelf telkens blijft uitdagen met dingen doen die je nog niet onder de knie hebt zal je minder succeservaringen kunnen opdoen en zal je zelfvertrouwen niet groeien. Dus geniet van iets langer van de 5 kilometer in gelijk iets nieuws te gaan proberen dat je nog niet kan.

Tip 4:

Toen ik wat jonger was had ik een screensaver van een blonde fitgirl om mezelf te helpen herinneren aan mijn doel om er ook zo uit te zien. Ik dacht dat als ik er ook zo uit zag, dat ik me dan zekerder zou voelen over mezelf. Dit plaatje moest een reminder zijn om mij te helpen herinneren aan hoe ik eruit wilde zien en wat ik moest doen om dit doel te bereiken. Ik leek alleen totaal niet op deze vrouw en dat zou ook nooit gaan gebeuren. De confrontatie met het plaatje zorgde er telkens weer toe dat ik onzeker werd omdat deze vrouw, als voorbeeld, alles was dat ik niet was maar wel wilde zijn. Wanneer je jezelf omringt met beelden van mensen die niet op jou lijken en dit als voorbeeld stelt, dan kan dit tot onzekerheid leiden. Wil jij je zekerder voelen over jezelf, omring jezelf dan met positieve beelden van mensen die dicht in de buurt komen met hoe jij eruitziet. Zo was ik ook fan van Nigella Lawson en dat was een vrouw die een stuk dichter bij mij kwam qua uiterlijk, dus ik had mijzelf beter kunnen omringen met beelden van haar.

Tip 5:

Dingen die jij tegen jezelf zegt en die anderen tegen je zeggen zijn van invloed over hoe jij je over jezelf voelt. Hierdoor kan pesten veel negatieve invloed hebben op hoe zelfverzekerd je bent. Mochten jullie trouwens hier een video over willen, laat dat dan even achter in de comments. Wanneer jij jezelf omringt met mensen die negatief over je spreken, ook al is dat in de vorm van een grap, dan brengt dit je zelfvertrouwen omlaag. Wanneer jij jezelf omringt met mensen die je complimenten geven dan ga jij je zekerder voelen. Dit geldt ook heel erg voor de dingen die jij tegen jezelf zegt en hoe jij over jezelf denkt. Zodra jij telkens je positieve aspecten benadrukt in plaats van de negatieve, zal jij hier ook in gaan geloven. Zo was ik jarenlang onzeker over mijn neus. Ik keek in de spiegel en dacht; wat een lelijke neus. Uiteindelijk heb ik mezelf hierop aangesproken en ben ik tegen mezelf gaan zeggen; eigenlijk heb ik best een mooie neus. Langzaamaan is mijn onzekerheid over mijn neus verdwenen en ben ik er zelfs blij mee!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *