,

Zo herstel je van een traumatische gebeurtenis

Helaas maken wij allemaal gedurende ons leven iets traumatisch mee. Na schokkende gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld een auto-ongeluk of een geweldsincident herstellen de meeste mensen op eigen kracht. Wel zijn er een aantal dingen die jij zelf kunt doen om je herstel te bevorderen. Vandaag ga ik een aantal tips geven die jij zelf kunt toepassen om het herstel van een schokkende gebeurtenis te bevorderen of waarmee jij een ander kunt helpen die iets traumatisch heeft meegemaakt.

Tip 1:  Het helpt wanneer je iets schokkends meemaakt om voor jezelf op te schrijven wat er gebeurd is. Bijvoorbeeld na een auto-ongeluk; ik reed op de A2 om zo en zo laat, de auto voor mij remde hard, ik duwde nog op de rem, het was te laat, er was een enorme klap, etc. etc. Wanneer je de ervaring voor jezelf uitschrijft kun je de gebeurtenis onder ogen komen onder veilige omstandigheden en dit helpt bij de verwerking. Vaak zijn we geneigd om de gebeurtenis te bespreken i.p.v. op te schrijven. Dit is minder effectief omdat mensen dan vaak tijdens het navertellen overmand worden door emoties. Tijdens dit gesprek worden dan vaak de emoties het onderwerp van gesprek en alsnog niet de gebeurtenis. Het opschrijven van de gebeurtenis i.p.v. hem alleen bespreken heeft dus echt toegevoegde waarde!

Tip 2: Nadat je de gebeurtenis hebt uitgeschreven helpt het wel om steun te zoeken van je omgeving zodat je je emoties kunt uiten. Wanneer je iets schokkends meemaakt is het belangrijk dat je gesteund wordt door je omgeving. Zoek mensen op die je vertrouwt. Bespreek met hen wat er gebeurd is en uit je spanning en emoties.

Tip 3: Heb jij iemand in je omgeving die iets schokkends heeft meegemaakt? Wanneer iemand iets schokkends heeft meegemaakt en het is goed afgelopen dan zijn we wel eens geneigd om te benoemen en bespreken wat er allemaal niet voor heftigs had kunnen gebeuren en hoe ernstig de afloop had kunnen zijn. Wanneer mensen om het slachtoffer heen heftig reageren dan kan dit ertoe leiden dat dit de angst van het slachtoffer vergroot. Het helpt om de persoon gerust te stellen, een luisterend oor te bieden en de persoon praktische hulp te bieden mocht het nodig zijn. Vooral in de eerste zes weken is het erg belangrijk dat de omgeving doorlopend beschikbaar en toegankelijk is.

Tip 4:  Onze hersenen maken van een incompleet verhaal een compleet verhaal. Dat is de natuur van onze hersenen. Ook al is de gebeurtenis goed afgelopen, toch kunnen je hersenen de ervaring een negatieve afronding geven van wat er had kunnen gebeuren. Dit kan net zo veel spanning geven als wanneer de ervaring daadwerkelijk negatief was afgelopen. Vaak zie je bij mensen dat dit kan leiden tot onbegrip van de omgeving. Die snapt dan niet dat iemand nog last heeft van een gebeurtenis die goed is afgelopen. Probeer dus begrip op te brengen voor iemand in je omgeving die last heeft van een heftige gebeurtenis die goed is afgelopen.

Tip 5: Wanneer je iets heftigs hebt meegemaakt is het goed om rust te nemen. Het is belangrijk om je normale dagelijkse routine weer op te pakken zodra het kan nadat je iets schokkends hebt meegemaakt. Je moet een goede overweging maken of je de draad kunt oppakken. Kijk goed naar jezelf en de balast die je hebt overgehouden. Als je het gevoel hebt dat je het normale leven nog niet kunt oppakken doe dit dan ook nog even niet. De meeste mensen voelen het zelf aan wanneer ze hun gebruikelijke dagelijkse routine weer aankunnen.

Heb je langer dan twee weken last hebt van de traumatische gebeurtenis? Neem dan contact op met de huisarts. Die kan met jou kijken of professionele hulp passend is. EMDR is een behandelingen die vaak wordt toegepast bij traumatische ervaringen. Tijdens EMDR roep je de nare herinneringen aan de gebeurtenis weer op terwijl je oogbewegingen moet maken. Dit leidt ertoe dat de emotionele lading en de kracht van de nare herinneringen afnemen. Bij een eenmalig trauma ben je dan meestal na 1 of 2 behandelingen weer helemaal van hersteld.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *