,

Hoe kan ik eetbuien stoppen?

De meeste vrouwen onder ons hebben wel eens een eetbui gehad. Je zit niet lekker in je vel en voor je het weet heb je een pak koekjes, een zak chips en drie repen chocolade opgegeten. Het is alsof je even weg was met je gedachte terwijl je dit allemaal hebt weggewerkt. Achteraf schaam je je voor jezelf en wil je het liefst in een hoekje wegkruipen en je isoleren van de wereld.

Binge Eating Disorder

Het hebben van eetbuien is de meest voorkomende eetstoornis onder vrouwen. Eetbuien komen zelfs twee keer zo vaak voor bij vrouwen dan bij mannen. Mensen die o.a. last hebben van regelmatige eetbuien worden vaak gediagnostiseerd met Binge Eating Disorder (BED).

Een eetbui komt vaak voor wanneer je niet lekker in je vel zit. Dit kan komen doordat je last hebt van stress, door diëten of door een negatief beeld over je eigen lichaam en gewicht. Het vervelende is dat deze gevoelens vaak versterken na een eetbui.

Lichaam en Geest

Wanneer je eetbuien hebt staat je lichaam niet meer goed in contact met je geest. Behandelingen om eetbuien te voorkomen zijn dan ook vaak gericht op het in contact brengen van lichaam en geest. Bij een eetbui verwart je lichaam als het ware de aanwezige emotie, zoals verdriet en boosheid, met honger. Wanneer je wilt dat eetbuien weg gaan zijn er een aantal dingen die je kunt doen. Veel van deze technieken zijn afkomstig vanuit Mindfulness Therapie.

Met deze technieken ga jij je eetbuien stoppen!

  • Voor rust in je geest kan de simpele yoga techniek Nadi Shodhana helpen. Het is een techniek waar je om en om door een neusvleugel ademt.  In mijn video laat ik je zien hoe je deze techniek toepast.
  • Om meer in contact met je lichaam te komen kan een bodyscan helpen. Ga plat op je rug liggen in een stille ruimte. Sluit je ogen. Het doel is dat je je aandacht leert richten op de verschillende onderdelen van je lichaam. Ga met je aandacht, van het puntje van je hoofd tot je tenen, je lichaam langs. Sta omstebeurt stil bij al je lichaamsdelen en voel wat er speelt in je lichaam.
  • Sta stil bij je maaltijden wanneer je eet. Eet je maaltijd niet tijdens het kijken van televisie, gebruik van telefoon of een andere afleidende activiteit. Focus je tijdens het eten op je maaltijd en neem neem de tijd om de maaltijd te nuttigen. Hierdoor verwerkt je brein bewust het feit dat je iets doet om je honger te stillen.
  • Ook wijst onderzoek uit dat regelmatig sporten eetbuien doet afnemen. Het is tegelijkertijd goed voor je figuur en dus een win-win situatie.
  • Als laatste is het belangrijk om lief voor jezelf te zijn na een eetbui. Probeer niet boos op jezelf te zijn of jezelf te straffen wanneer je een eetbui hebt gehad. Kijk wat er speelde waardoor je jezelf verloor in een eetbui. Zorg goed voor jezelf en kijk naar een manier om jezelf te helpen de stressfactor of negatieve emotie weg te halen, die leidde tot een eetbui.

Wanneer je regelmatig eetbuien hebt, is het verstandig om met je huisarts in gesprek te gaan om je te laten adviseren en/of doorverwijzen.

Hopelijk heb jij nu de juiste tools om eetbuien tegen te gaan. Wil je alles nog even terug kijken? Kijk dan snel mijn video.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *