,

Zo stop je met roken!

In de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw was roken heel gebruikelijk en dan vooral onder mannen. Na de jaren 60 tot begin jaren 90 nam het percentage rokers sterk af. Deze daling is inmiddels niet meer zo sterk en het lijkt erop dat het aantal rokers in de samenleving stabiliseert. Wel is onder de groep jongeren in Nederland, het aantal rokers de laatste jaren afgenomen (Trimbos-Instituut, nd). Volgens het Trimbos-Instituut deed in 2014 29% van de rokers een poging om te stoppen, dat zijn in totaal meer dan een miljoen Nederlanders!

De wil om te stoppen met roken is er dus. Het stoppen met roken lukt bij de meeste rokers helaas alleen niet in 1 keer. Gemiddeld hebben ex-rokers 2,5 serieuze stoppogingen ondernomen voordat het ze lukte om het stoppen vol te houden. Uit een onderzoek uit 2013 blijkt dat de moeite die het iemand kost om te stoppen met roken voor een gedeelte afhangt van de beginleeftijd van het roken. Hoe jonger je begint met roken, hoe moeilijker het stoppen dus is. Dit maakt het extra goed nieuws dat het aantal jongeren dat in Nederland rookt afneemt!

Ben jij een roker? Van de huidige rokers is ongeveer 80% van plan om in de toekomst te stoppen met roken. Je staat er dus niet alleen voor!

Ik heb vijf wetenschappelijk bewezen tips waarmee het jou ECHT gaat lukken om te stoppen met roken:

Tip 1! Zorg voor een sterke motivatie waarom je wil stoppen! Motivatie is een sterke voorspeller voor het daadwerkelijk doen van stoppogingen. Uit onderzoek blijkt wel dat motivatie sterker gerelateerd is aan het doen van stoppogingen dan het daadwerkelijk volhouden van de stoppoging. Maar wanneer je het stoppen niet meer wil uitstellen dan is een goede motivatie dus erg belangrijk om de eerste stap te zetten!

Tip 2! Geloof dat je ook écht kunt stoppen met roken! Dit noemen we in de psychologie; zelfredzaamheid, eigen effectiviteit of soms waargenomen gedragscontrole. Je zag in onderzoek bij studenten, dat de studenten die er echt in geloofden dat zij konden stoppen een grotere kans hadden dat zij dit ook daadwerkelijk deden. Bij studenten die er eigenlijk niet echt in geloofden dat zij dit konden zag je dat zij probeerden te stoppen maar dit niet in stand konden houden. Het maakt hierbij niet uit hoe vaak en hoeveel je rookt. Het geloof dat je kan stoppen verklaart het verschil tussen de groep rokers die een stoppoging doet en deze niet volhoudt en de groep rokers die de stoppoging wel volhouden. Probeer dus vertrouwen te hebben in jezelf. Dan is de kans groter dat het je gaat lukken om van de sigaretten af te blijven!

Tip 3! Zorg voor een stimulerende omgeving. In verschillende psychologische modellen neemt de rol van de omgeving, dus de mensen om je heen, een voorspellende rol op zich. Zo is het moeilijker om je gedrag te veranderen als er een sociale norm heerst waarin roken meer vanzelfsprekend is. Het verminderen van signalen die roken triggeren kan helpen om daadwerkelijk te stoppen met roken. Breng personen in je omgeving dus op de hoogte van je stoppoging en maak het voor jezelf gemakkelijker door in de pauze niet met je rokende-vrienden mee naar buiten te gaan.

Tip 4! Probeer jezelf te identificeren met iemand die stopt of gestopt is met roken. Wanneer jij jezelf meer identificeert met iemand die stopt met roken voorspelt dit jouw intentie om te stoppen met roken en een hogere kans op het aantal stoppogingen. Is jouw vader bijvoorbeeld gestopt met roken? Denk dan, als hij het kan, dan kan ik het ook!

Bronnen:

Eline Meijer, Winifred A. Gebhardt, Arie Dijkstra, Marc C. Willemsen &Colette Van Laar. (2015), Quitting smoking: The importance of non-smoker identity in predicting smoking behaviour and responses to a smoking ban. Psychology & Health, Vol. 30, No. 12, 1387–1409,

Hyoung S. Lee, Delwyn Catley & Kari Jo Harris (2014). Improving Understanding of the Quitting Process: Psychological Predictors of Quit Attempts Versus Smoking Cessation Maintenance among College Students. Substance Use & Misuse, 49, 1332-1339.

Jamie Brown, Daniel Kotz, Susan Michie, John Stapleton, Matthew Walmsley, Robert West. How effective and cost-effective was the national mass media smoking cessation campaign ‘Stoptober’? (2013). Drug and Alcohol Dependence 135 (2014) 52– 58.

Kendler, K. S., Myers, J., Damaj, M. I., & Chen, X. (2013). Early smoking onset and risk for subsequent nicotine dependence: a monozygotic co-twin control study. American Journal of Psychiatry, 170, 408-413.

Verdurmen, J., Monshouwer, K., & Laar, M. van (2014). Factsheet Continu Onderzoek Rookgewoonten 2013. Utrecht: Trimbos-instituut.

Boeken:

Beïnvloeden en veranderen van gedrag. 2013. C.J. Wiekens. Pearson.

Gezondheidspsychologie. 2012. Val Morrison & Paul Bennet. Pearson

– Deze blog post en video zijn tot stand gekomen met behulp van Milou Nieuwenhuizen. –

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *