, ,

Zo leer je slechte gewoontes af met behulp van mindfulness!

 

Jij hebt vast al wel eens van mindfulness gehoord! Mindfulness staat voor het bewust leven in het moment. De hele dag doen we allerlei dingen zonder er bij na te denken. Je doet het eigenlijk op de automatische piloot. Als je met meer aandacht stil gaat staan bij dagelijkse activiteiten dan kan dit je helpen om je bewustzijn en opmerkzaamheid verder te ontwikkelen. Als je dit doet kun je erachter komen welke dagelijkse dingen ingesleten patronen zijn.

Ingesleten patronen kunnen super praktisch zijn. Denk aan auto rijden of afwassen. Er zijn ook ingesleten patronen die niet zo fijn zijn zoals nagelbijten of overeten.

Opmerkzaam worden

Ik ga je vandaag een super handige oefening geven waardoor jij kan oefenen met die opmerkzaamheid en jij patronen die niet zo fijn zijn kunt veranderen.

Kies één handeling uit. Deze ga je deze week met aandacht uitvoeren. Dit kan een gewone dagelijkse handeling zijn zoals tandenpoetsen of je kunt gelijk beginnen met een handeling die je op den duur zou willen veranderen zoals nagelbijten.

Allereerst gaat het om bewustwording. Hoe ziet je patroon eruit? Wat meet je van moment tot moment? Observeer dit op milde wijze. Terwijl jij dit observeert hoef je het gedrag niet te veranderen als jij een handeling hebt gekozen die je wilt veranderen. Doordat je opmerkzaam wordt gebeurt dit vanzelf. Dat is het mooie van mindfulness.

Hoe gaat dit dan in zijn werk? 

Laten we beginnen met de handeling die je niet wilt veranderen; tandenpoetsen. Wees je bewust van alle handelingen. Het lopen naar de wastafel, het pakken van de tandenborstel, het pakken van de tube tandpasta, het draaien van de dop, tandpasta op je borstel doen, het neerleggen van de tube, het naar de mond brengen van de borstel, het proeven en ruiken van de pasta, het poetsen met aandacht, het uitspugen van het speeksel, het naspoelen, het wegleggen van de borstel.

Als jij wilt starten met een handeling die je wilt veranderen zoals nagelbijten ga je hetzelfde te werk. In de eerste instantie word je je waarschijnlijk pas bewust van het nagelbijten als je het al doet. Merk dat op. Observeer wat je aan het doen bent. Wat doe je precies? Welke gewaarwordingen zijn er, welke gevoelens, welke sensaties etc. Hoe vaker jij dit doet, hoe beter je zult opmerken wat er aan het nagelbijten vooraf gaat en wat er daarna gebeurt. En zo ontdek je patronen in het ingesleten gedrag. Door dit bewustzijn kan het zijn dat het gedrag vermindert. Dit komt doordat er ruimte ontstaat tussen het patroon en jezelf. En precies in deze ruimte heb je een keuze om het gedrag te veranderen.

Deze techniek komt uit het boek Voluit leven geschreven door Ernst Bohlmeijer en Monique Hulsbergen.

Wil jij meer leren over hoe je door middel van mindfulness maar ook acceptance and commitment therapy (ACT) meer voluit kunt leven? Daar bedoel ik mee, ruimte en energie krijgen waardoor je meer kunt doen wat je nu echt belangrijk vindt. Dan is dit boek zeker een aanrader! Klik hier om het boek te bestellen.

Ook mag ik twee van deze boeken weg geven. Klik hier om mee te doen met de win-actie via Facebook en hier wanneer je mee wilt doen aan de win-actie op YouTube. Je mag zowel op Facebook als YouTube meedoen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *